neděle, 5. května 2024, 05.30
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
A
Atribucepřisuzování |
Automatizmuspohybová aktivita, která probíhá mimovolně |
Autoregulacesebeřízení |
Autosomchromosom, který není pohlavní, jsou u mužů i u žen stejné |
B
Bagatelizacezlehčování |
Behaviorismus(z angl. behaviour – chování) Americký psychologický směr, který definoval psychologii jako vědu o chování (zakladatelem J. B. Watson, další stoupenci např. E.L. Thorndike, B.F. Skinner a další). Chování bylo vysvětleno jako souhrn reakcí na určité podněty, spojením podnětu a reakce dochází k učení. Prožívání a vnitřní duševní procesy byly behaviorismem opomíjeny, byly považovány za málo přístupné objektivnímu vědeckému zkoumání. Kvůli redukcionismu byl tento směr později kritizován interakcionisty, především humanistickou psychologií. Přispěl však k rozvoji metod pozorování a experimentu. Později se zaměřil též na analýzu vnitřních podmínek vnějšího chování. |
Bilancováníhodnocení |
C
Centrální nervový systémZahrnuje všechny neurony mozku a hřbetní míchy. |
Č
Černá schránka(black box) pojem užívaný v behaviorismu (viz slovník). Tímto pojmem je připodobňováno vědomí jedince, především jeho prožívání. Černá schránka obsahuje vše, co se děje ve vědomí, ale co se nemusí projevit v chování. Behaviorismus se obsahy vědomí a introspekcí nezabýval, považoval je za málo přístupné objektivnímu vědeckému zkoumání. Na místo černé schránky posléze neobehaviorismus zavedl tzv. intervenující (vmezeřené) proměnné (viz slovník). |
Čivost organismuSchopnost organismu vnímat jemná podráždění. Čím větší je čivost organismu, tím je nižší jeho podnětový práh. |
D
Dědičnost polygennízávisí na účinku většího počtu genů |
Dekódovánípřevod kódovaného sdělení na srozumitelnou úroveň |
Depotníuložený |
Deprivacestrádání |
Diferencerozdíl, rozpor |
Dominancesklon ovládat druhé |
Dominantníovládající |
DovednostiUčením získané předpoklady ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určitých činností. Dělí se dále na: senzomotorické (dovednosti, v nichž dochází ke spojení vjemů či představ s pohyby – např. chůze, hra na hudební nástroj, apod.), intelektuální (umožňují řešit např. matematické úlohy, pomáhají osvojit si cizí jazyk a vůbec řešit složité problémy) a sociální (napomáhají začlenění jedince do společnosti). |
Dynamické vlastnostiVlastnosti týkající se intenzity a dynamiky prožívání a chování. Jedná se zejména o vlastnosti temperamentové. |
Dysartrieporucha pohybové koordinace mluvidel |