sobota, 4. května 2024, 18.27
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
K
Katecholaminynervové přenašeče, které slouží k aktivaci určitých funkcí |
Kategorizacezařazování objektů do určité skupiny |
Kinestetickýpohybový, týkající se pohybu |
Kognitivnípoznávací |
Kognitivní psychologieTéž poznávací psychologie. Vznikla v USA v pol. 60. let. Ovlivnila ji teorie verbálního učení, inženýrská psychologie, dále teorie informace, věda o počítačové technice a lingvistika. Pojem kognitivní psychologie není v psychologii užíván jednoznačně. V širším smyslu slova je takto označována psychologie poznávacích procesů (poznávání), která se vydělila z neobehaviorismu. V užším smyslu jde o psychologický směr, přijatý též v Evropě, odmítající výzkum chování zvířat. Zaměřila se na studium „černé schránky“, především na procesy zpracovávající informace. Chování chápe jako vnější projev vnitřních psychických jevů. Vychází z laboratorních experimentů. Představiteli směru jsou S. M. Kosslyn a R. M. Shepard. |
Kolapsnáhlé selhání organizmu |
Kompenzacevyrovnání, náhrada |
Kompetenceschopnost, způsobilost, kvalifikace |
Komplexnícelkový, souhrnný |
Komunikacedorozumívání, výměna informací |
Konstantnoststálost, neměnnost |
Kontextsouvislost |
KonverzeObranný nevědomý mechanismus. Přesun psychických potíží do tělesných poruch (např. hysterické ochrnutí či oslepnutí, které není výsledkem organického onemocnění) |
Koordinaceuvedení do vzájemného souladu |
Koordinovanýspojený, společně řízený |
Kvadruparézačástečně ochrnutí všech končetin |
L
Labilitakolísání, sklon k výkyvům |
Latenceklidové období, kdy se nic neděje |
Latentní fázečtvrtá fáze vývoje libida podle psychoanalytické teorie. Probíhá asi od 5 let do začátku puberty. V tomto období je podle této teorie sexuální pud v útlumu |
LibidoZ lat. výraz pro slast. Označení pro psychickou energii, především pro sexuální pud, jeho projevy, vývoj a energii, kterou obsahuje. Pojem je užíván v psychoanalýze. Je hnací silou vývoje jedince a hlavním motivačním faktorem jeho chování. ůčelem je dosažení slasti. Nachází se v nevědomí. Vývoj libida probíhá od narození ve fázích podle vrozeného programu. |