čtvrtek, 28. března 2024, 13.40
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Kurz pro výchovné poradce veřejnost (POR12_1)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
A
Absolutní práhJedná se o maximální (horní počitkový práh) a minimální (dolní počitkový práh) intenzity podnětu, která ještě vyvolá specifický počitek. Podněty nad a pod tímto prahem vedou k jinému charakteru počitků nebo je nevyvolají vůbec, přesto však ovlivňují psychiku i organismus jedince. |
Abstraktnízobecněný, vyvozený, nevázaný na určité případy |
Adaptacepřizpůsobení |
Adekvátnípřiměřený, odpovídající |
Adolescencedruhá fáze období dospívání, trvá od 15 do 20 let |
AferentníDostředivý, centripetální. Jedná se o směr od periférie k centru. Cesta vzruchu vedená dostředivými nervovými drahami do ústředí v míše nebo mozku. Opakem je eferentní (viz slovník). |
Aktivačně motivační vlastnostiVyjadřují, proč člověk provádí určitou činnost, proč se chová určitým způsobem. Vedou jak k činnosti, tak i k nečinnosti. |
Alexitýmienarušené porozumění a vyjádření vlastního emočního prožívání |
Ambivalenceprotichůdnost, protikladnost |
Ambivalentníprotikladný |
Amnézieporucha paměti, výpadek paměti |
Anální fázePodle psychoanalytické teorie jde o druhou z fází vývoje libida, která následuje po fázi orální. Nastupuje kolem 2. roku života, primárním místem pocitů slasti je anus, konečník (vypuzování a zadržování stolice) |
Analytická psychologietéž Hlubinná psychologie. Částečně navazuje na psychoanalytickou teorii. Zdůrazňuje však vedle individuálního vědomí (a nevědomí) i existenci vědomí (a nevědomí) kolektivního, utvořeného historicky, přejatého od předků. Jeho obsahem jsou archetypy, nejstarší typické zkušenosti lidstva. |
Analýzarozbor; rozbor celku na jednotlivé části |
Analyzátorfunkční jednotka vnímání, která zpracovává vnější a vnitřní vzruchy na počitky. Každý analyzátor se skládá: z periferní části, zde se nachází receptor (čidlo), v němž vyvolá podnět nervový vzruch; dále z aferentních (dostředivých) nervů a ze specifických center (ústředí) v kůře mozkové. Činnost analyzátorů probíhá reflexně a tvoří fyziologický základ počitků. Podnět svým působením vyvolá v receptoru nervový impuls, tj. vzruch, který putuje dostředivými nervy a dráhami do jednotlivých oblastí mozku, kde se nachází ústředí analyzátorů. Zde vzniká korovou analýzou vzruchů počitek. Analyzátory lze rozdělit podleumístění receptorních zakončení na: vnější (exteroreceptory) a vnitřní (interoreceptory), které se dělí na další podskupiny – viz slovník. |
Anticipacepředjímání, očekávání |
Asimilacesplynutí |
Asociacevztah mezi duševními obsahy, např. mezi představami, pocity, pojmy, apod. viz též Volná asociace |
Aspiraceúroveň cílů, o jejichž dosažení jedinec usiluje |
Atraktivitapřitažlivost |