Saturday, January 18, 2025, 2:37 PM
Site: Testovací server CDV
Course: EDUPROB veřejnost (EDU-V)
Glossary: Slovník pro speciální pedagogy
Ú
Účelové tendenceúsilí jedince chovat se jinak než tak, jak myslí a cítí. Jeho chování a prožívání je v protikladu. Může své prožitky v chování úmyslně předstírat (simulovat), zastírat (disimilovat), popř. zveličovat (agravovat). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) |
U
Učeníje aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozený genetický program a rozšiřuje možnosti jedince, jeho smyslem je přizpůsobování se novým situacím. Učení tedy není totéž co memorování či biflování, učení je schopnost a jako schopnost je lze přiměřenou zátěží rozvíjet, jinak zakrní nebo ustrne. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) |
Ú
Úmyslné chováníjedná se o záměrné, cílevědomé chování, vedené vědomým úmyslem (jednání). Opakem je bezděčné chování. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2001) |
Úsudekzákl. myšlenkový proces, rozumová operace, při které se z daných soudů vyvozuje soud nový. Závěr se vyvozuje z předcházejících výroků, tzv. premis. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) |
Útluminhibice, tlumení
|
Útlum nadhraničníochranný; vyvolaný nadměrně silnou stimulací. Vzniká, když působení určitého podnětu je příliš silné nebo působí příliš dlouho. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) |
Útlum proaktivníporucha vybavování později naučeného ze dvou po sobě následujících obsahů. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) |
Útlum retroaktivníporucha vybavování dříve naučeného ze dvou po sobě následujících obsahů. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2004) |