neděle, 19. května 2024, 19.29
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: EDUPROB veřejnost (EDU-V)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
P
Psychosomatickápsychicky působící na fyziologický proces nebo jev a následně i na vznik a průběh orgánového onemocnění. Termín není užíván v MKN-10, protože by z něj mohlo být vyvozováno, že psychické faktory nehrají důležitou roli při vzniku a průběhu chorob, které jako psychosomatické označeny nejsou. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Psychosomaticképsychicky navozené tělesné projevy |
Psychoterapieléčení duševních chorob a hraničních stavů psychologickými prostředky, tj. slovem, gestem, mimikou, mlčením, příp. úpravou prostředí. Je jedním z účinných způsobů psychické pomoci plánované, promyšlené a prováděné odborníky. Vyžaduje talent, schopnost improvizace a intuici, je vždy úsilím k odpovědnosti, snahou rozšířit subjektivní svět pacientových hodnot. Ve světě existují různé psychoterapeutické směry. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Psychoterapie dynamickáneopsychoanalyticky orientovaná, neurotické chování pramení z poruch mezilidských vztahů (K. Horneyová) a je potřeba vyhýbat se úzkosti a nejistotě (H.S.Sullivan). (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Psychoterapie existenciálnízaměřená na pochopení lidské existence, člověk je schopen dělat rozhodnutí a nést za ně odpovědnost, je však třeba mu pomoci rozeznat vlastní schopnosti, vědět, čím je teď a čím by mohl být. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) |
Psychoterapie hlubinnápychoterapie zahrnující klasickou psychoanalýzu S. Freuda a analytickou psychologii C. G. Junga. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I. díl, studijní texty pro distanční studium, Liberec 2002) |
Psychoterapie humanistickávychází z myšlenek humanistické psychologie (viz slovník). Na rozdíl od psychoanalýzy, která pracuje v psychoterapii především individuálně, kladou humanističtí terapeutové důraz na skupinová setkání, která mají spíše charakter tréninku než terapie |
Psychoterapie individuálníinterakce mezi psychoterapeutem a jedním klientem. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001; Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Psychoterapie kognitivně-behaviorálnívycházející z teorie učení, poznávacích a hodnotících procesů, především myšlení. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) |
Psychoterapie rodinnádo péče se přijímá celá rodina, nikoli jen „předkládaný nemocný člen“. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) |
Psychoterapie skupinováinterakce jednoho či dvou terapeutů, nejčastěji muže a ženy, se skupinou pacientů či klientů a mezi členy skupiny navzájem – využívá se zde skupinové dynamiky. (Švingalová, D.: Kapitoly z psychologie. I.díl, studijní texty pro distanční studium; Liberec 2001) |
Psychózaoznačení těžkých duševních chorob, při nichž zpravidla a) je ztracen kontakt jedince s realitou, b) vnímání, prožívání, cítění i vůle jsou těžce deformovány, c) chybí vědomí nemoci. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Pudenergie nebo nutkání vycházející ze základních životních potřeb |