neděle, 19. května 2024, 17.27
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: EDUPROB veřejnost (EDU-V)
Slovník: Slovník pro speciální pedagogy
D
Dysgrafieporucha psaní, neschopnost napodobit tvary písmen, naučit se správně psát. Dysgrafie může být vrozená nebo získaná poškozením mozku. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Dyskinézaporucha volních pohybů a jejich koordinace |
Dyslálieviz patlavost |
Dyslexievývojová porucha čtení, buď vrozená nebo získaná poškozením mozku. Patří mezi nejčastější formy specifických vývojových poruch učení. Projevuje se nesnázemi při učení se číst, při zachované inteligenci. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Dysortografiespecifická porucha učení, která se projevuje v oblasti pravopisu. Zpravidla dochází k záměnám krátkých a dlouhých samohlásek, tvrdých a měkkých slabik, sykavek, vynechávání, přidávání či zaměňování písmen či slabik, psaní slov dohromady. Často se objevuje spolu s dysgrafií nebo specifickými poruchami výslovnosti. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Dyspraxiečástečné snížení schopnosti vykonávat složitější úkony. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |
Dystonieporucha napětí svalového tonu, která vede k funkční poruše. Výsledkem je porušená rovnováha vegetativní nervové soustavy, jako je snížená schopnost pružně vyrovnávat výkyvy organizmu, např. u neuróz. Příčinou je buď nemoc, nebo vliv prostředí, nejčastěji problémových mezilidských vztahů. (Hartl, P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník; Portál; Praha 2004) |