Sonntag, 19. Mai 2024, 03:46
Website: Testovací server CDV
Kurs: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Glossar: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
T
TrasantVýstavce směnky, směnečný věřitel. |
TrasátSměnečný dlužník, ten kdo má platit. |
TrataSměnka pasivní, směnka z pohledu směnečného dlužníka. |
Třetí zeměJsou to země mimo EU. Při obchodu a dovozu s nimi platí jiné celní kvóty a pravidla než když se obchoduje se zeměmi, které jsou v EU. |
TrhTrh je místem vzájemného působení poptávky, nabídky a ceny. Je uskutečňován jako koupě a prodej, bez ohledu na formu (neboli, na trhu může být vyměněno zboží za peníze, zboží za zboží, převody peněz). Existuje trh volný (tedy takový, kde pro všechny platí stejné podmínky), nebo trh regulovaný, kde existuje někdo, kdo usměrňuje obchod mezi jednotlivými subjekty, tím většinou bývá stát. V druhém případě se jedná většinou o obchod se státními zakázkami, nebezpečnými komoditami a podobně. |
Třída ubytovacího zařízeníPředstavuje standard a kvalitu služeb. Pro označení třídy se nejčastěji používá symbol * až ***** hvězdiček. |
Třídění odpadůRozdělování odpadů dle druhu; ten je pak následně určen recyklaci, spalování či skládkování. |
Tržby z prodeje služebPeněžní částky získané prodejem služeb. |
Tržby z prodeje zbožíPeněžní částky získané prodejem zboží. |
TržištěJsou plochy se stánky (prodejními pulty), které si pronajímají individuální obchodníci, trhy se konají jen v určené dny (2 – 3 krát týdně). |
Tržní cenaCena, za niž by byl výrobek prodáván, pokud by byl prodáván na volném trhu. |
Tržní dominancePředstavuje: - růst velikosti obchodních firem a jejich provozních jednotek (organizační a provozní koncentrace), - zmenšuje se počet provozních jednotek – maloobchodních prodejen a skladů současně roste jejich velikost, - rozhodující vliv firem na dodavatele (především z výroby), - pod jedním řízením soustřeďují maloobchod, velkoobchodní sklady i dopravu, - retailingové firmy se sdružují a budují v různých zemích světa k posílení svého nákupního potenciálu nákupní centrály. |
Tržní řádTržní řády vydávají obce a schvalují politické úřady. Řády jsou různě obsažné podle povahy trhů a musí se pohybovati v mezích širších příslušných norem (živnostenský řád, zvěropolicejní normy). M. Pf. |
TržniceBudova nebo místnost, kde se prodává ve stáncích. Zvláštní druh stacionární jednotky se speciálním sortimentem, dispozičním, stavebním a technickým řešením. Soustřeďuje pod jednou střechou prodej státního a družstevního obchodu, drobných pěstitelů i výrobců, který se uskutečňuje formou obsluhy u jednotlivých stánků. Zaměřuje se na prodej potravinářského zboží a na běžné druhy nepotravinářského zboží. |
Turistická ubytovnaJe jednodušší ubytovací zařízení pro přechodné ubytování hostů s větším počtem lůžek. Turistické ubytovny jsou zařazovány do dvou tříd, které se označují hvězdičkami *, **. |
Tuzemský akreditivObchod pomocí akreditivu mezi dvěma tuzemskými partnery. |
TVATaxe sur la valeur ajoutée ( VAT ) - daň z přidané hodnoty. |
Tvrdé zboží (hard)Představuje zejména nábytek a potřeby pro domácnost (white - bílé kuchyně a koupelny, brown - hnědé pro elektroniku). |
Typizace obchodních firemJe nástroj racionalizace řízení obchodní sítě firmy. |
Typizace zboží podle sortimentuSpecializací si firma vytváří soubory jednotek stejného zaměření, dochází k jakémusi normování sortimentu spotřebního zboží pro určitou skupinu prodejních jednotek. Jedná se také o rozsah služeb, rozmístění zboží, dispoziční řešení a další doprovodné znaky. |