úterý, 21. května 2024, 22.44
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
P
Provozování živnosti průmyslovým způsobemŽivnost je provozována průmyslovým způsobem, jde-li o činnost a) zahrnující v rámci jednoho pracovního procesu více dílčích činností, které samy o sobě naplňují znaky živnosti, b) využívající organizačního oddělení výkonu dílčích prací, postupů nebo úkonů, zejména od řídících a obchodních prací, a členění těchto prací, postupů nebo úkonů podle jednotlivých profesí. |
ProvozovnaKterá je určena pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být trvale a zvenčí viditelně označena také jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o stánek nebo obdobné zařízení kategorií a třídou u ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování. |
PrůhledPrůhledy do prodejní místnosti umožňují zákazníkovi nahlížet do prodejní místnosti, vybízejí touto formou ke vstupu. Nelze je však na rozdíl od výkladních skříní (výloh) využít pro prezentaci zboží. |
Průkaz živnostenského oprávněníPodle Zákona o živnostenském podnikání jsou průkazem živnostenského oprávnění živnostenský list a koncesní listina. |
Průměrná mzdaPředstavuje podíl mezd bez ostatních osobních nákladů připadající na jednoho zaměstnance evidenčního počtu za měsíc. Do mezd se zahrnují základní mzdy a platy, příplatky a doplatky ke mzdě nebo platu, prémie a odměny, náhrady mezd a platů, odměny za pracovní pohotovost a jiné složky mzdy nebo platu, které byly v daném období zaměstnancům zúčtovány k výplatě. |
Průměrná zásoba zbožíMinimální zásoba zboží (stav před dodávkou, resp. nejnižší stav ve sledovaném období) plus stav zásob po dodávce resp. nejvyšší stav zásob v období/2 |
Průměrný počet pracovníkůPočet pracovníků na určitou jednotku, zpravidla odpovídá nějaké obvyklé hodnotě. |
Prvotní platební neschopnostInsolvence; výsledek nedobrého hospodaření podniku, vymezuje se jako převis závazků po lhůtě splatnosti nad pohledávkami po lhůtě splatnosti. |
PsiPředstavují jeden ze 4 kvadrantů matice růstu – podílu; jsou to podnikatelské aktivity a výrobky s nízkou mírou růstu a s malým podílem na trhu; některé dokážou vyprodukovat dostatek tržeb na své udržení, ale nejsou příslibem většího přílivu hotovosti; produkují nízké zisky nebo dokonce ztráty. |
Psychological pricingZpůsob tvorby cen, který bere v úvahu psychologické faktory chování spotřebitelů; oslovuje tak preference a emoce potenciálních zákazníků; mezi tyto způsoby tvorby cen patří stanovení ceny zakončené sudou nebo lichou číslicí, prestižní cena, cenový vůdce, tvorba cen srovnáváním s cenou konkurence a cenová řada. |
Public relationsPublic relations [pablik rilejšnz], cílevědomé ovlivňování veřejnosti s využitím sociologie a psychologie. Public relations vznikl v USA; jeho zakladatelem je Ivy Ledbetter Lee (1877 – 1934), který v Deklaraci principů vyslovil přesvědčení, že vztah instituce k veřejnosti a naopak není možné ponechat náhodě. Soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami, např. municipalitami, státními orgány, zákonodárci, akcionáři, prodejci apod.; PR představuje méně nákladnou formu komunikace, jejíž účinek se posiluje, je-li časově a obsahově propojena se souběžnými reklamními či direktmarketingovými kampaněmi; PR je vhodné jak pro korporátní komunikace, tak pro podporu komunikace produktové; specifickými formami PR jsou krizová komunikace a lobování. |
PublicitaNeplacená složka programu public relations maloobchodního podniku; snaží se ovlivnit spotřebitele zprávami o podniku; nevyužívá placené reklamy. |
PublicityPublicita; neplacená složka programu public relations maloobchodního podniku; snaží se ovlivnit spotřebitele zprávami o podniku; nevyužívá placené reklamy. |
Publicity releaseInformace vhodné ke zveřejnění; informace pro spotřebitele; předávány hromadným sdělovacím prostředkům v naději,že tyto prostředky využijí předané informace jako zprávy pro veřejnost. |
Pull principUspořádání materiálového toku mezi dvěma články logistického řetězce, kde předcházející článek odesílá dávku materiálu až v okamžiku, kdy odebírající článek avizuje svoji připravenost ji zpracovat (uskladnit, zabalit, naložit, apod.). Opakem je Push princip, kdy předchozí článek odesílá bez zřetele na aktuální stav odebírajícího článku. |
Pultový prodejProdej zboží přes prodejní pult. |
Purchase creditSpotřebitelský úvěr; zákazník kupuje zboží na úvěr, tj. v okamžiku nákupu nezaplatí plnou dlužnou částku, úrok z dlužné částky může, ale nemusí být účtován. |