sobota, 18 mája 2024, 22:34
Portál: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
M
Manipulační jednotkaManipulační jednotku lze definovat jako zboží nebo soubor zboží tvořící jednotku schopnou manipulace jako s jedním kusem, aniž by bylo nutno ji dále upravovat. V procesu přepravy mohou být manipulační jednotky i jednotkami přepravními. Manipulační jednotky lze z hlediska požadavků obchodní logistiky kategorizovat hierarchicky způsobem takto: manipulační jednotka nultého řádu, manipulační jednotka I.řádu, manipulační jednotka II.řádu, manipulační jednotka III.řádu a manipulační jednotka IV.řádu. |
MankoManko, co schází, úbytek. |
Manko do normyZáporný rozdíl mezi skutečným a účetním stavem, který nemusí být zaviněn fyzickou osobou, ve většině případů je způsoben přirozeným úbytkem jako je vysychání, odpařování, vytěkání apod. Plánované normy ztrát a úbytků jsou stanoveny s přihlédnutím na charakter zboží, výši maloobchodní obratu a formu prodeje. |
Manufacturer´s representativesReprezentanti výrobce, nezávislí obchodníci nebo malé firmy, zatupující na základě smlouvy výrobce jako jeho agenti. |
MARMarine all risks - pojištění na všechna námořní rizika. |
MarkdownSnížení prodejní ceny zboží. |
Market segmantationTržní segmentace, cílený přístup k trhu, jeho součástí je diferencovaný a koncentrovaný marketing. |
MarketingZnačení, označování výrobků cenami a dalšími informacemi před tím, než je dodáno neprodejní plochu nebo do skladů prodejen. |
Marketing konceptMarketingová koncepce; znamená, že činnost firmy je soustředěna na zkoumání potřeb zákazníků. |
Marketingová komunikaceObecné označení všech forem komerční i nekomerční komunikace, jejichž cílem je podpora marketingové strategie firmy; zahrnuje nástroje nadlinkových i podlinkových komunikací, např. reklamu, public relations, přímý marketing, sales promotion atd. |
Marketingový manažerOsoba, která nese celkovou zodpovědnost za marketing organizace nebo jednotlivých provozních jednotek. |
MaržeMarže, rozdíl, rozpětí, mezera; ekonomie a) rozpětí mezi cenami nákupními a prodejními, mezi kursy a úrokovými sazbami. Marže úroková je rozdíl mezi aktivními (přijatými) a pasivními (vyplacenými) úroky; marže bankovní je rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou z bankovních operací nebo podíl výnosu bankovní operace na celkové hodnotě operace; b) v burzovních obchodech částka skládaná při TERMÍNOVÝCH OBCHODECH pro případ, že by ztráty z těchto obchodů nemohly být zaplaceny. |
MateriálPředstavují ho: suroviny, pomocné látky, provozovací látky, náhradní díly, obaly, movité věci, drobný hmotný majetek. |
Materiálně technická základna obchoduSe skládá především z rozsahu skladovacích ploch a kapacity pro uložení zboží |
Matice BCGPortfoliová matice, dělící podnikatelské jednotky do čtverce úspěšnosti podle potřeby investování a finančních zdrojů a možnosti přínosu hotových peněz pro investování. |
Matice EGPortfoliová matice, vycházející z předpokladu, že rozhodujícím kritériem pro směrování strategie růstu či útlumu jednotky je důležitost silných stránek podnikatelské jednotky a atraktivita jejího trhu. |
Matice strategická PorterovaVytyčuje tři základní konkurenční strategie, které poskytují dobrý výchozí bod pro další strategické uvažování: vůdčí postavení v nízkých nákladech, diferenciace, nákladová koncentrace, diferenciační koncentrace. |
Maximalizace ziskuVýběr takových přístupů k cenové tvorbě, které zaručují maximální objemy zisku. |
Mechanizační prostředky a zařízeníKapitál, který slouží k výrobě a ostatním technickým činnostem. |
Media relations (vztahy s médii)Stěžejní disciplina public relations (vztahů s veřejností) založená na skutečnosti, že veřejnost lze ovlivnit zejména prostřednictvím médií; disponuje širokou škálou nástrojů sloužících k budování dlouhodobých dobrých vztahů s novináři referujícími o firmě nebo o oboru jejího podnikání; klíčem k úspěchu PR je koncepčnost, dlouhodobost a věrohodnost, založená především na poskytování včasných, úplných a korektních informací jak na vyžádání novinářů, tak z iniciativy firmy; pojem PR je nesprávně spojován s eticky nepřijatelnými praktikami, jejichž užití je zakázáno profesními normami samoregulačních oborových institucí. |