pondělí, 29. dubna 2024, 11.14
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
I
IBANMezinárodní formát čísla bankovního účtu – formát čísla určený Evropským výborem pro bankovní standardy nahrazující národní formáty za účelem usnadnit automatické zpracování plateb. IBAN se skládá ze 2 znaků ISO kódu země, 2 znaků kontrolního dvoučíslí a vlastního čísla účtu, který je odvozen od stávajícího čísla účtu. Povolená délka je maximálně 32 znaků. |
ICAInternational commodity agreements - Mezinárodní komoditní dohody. |
ICCInternational Chamber of Commerce - Mezinárodní obchodní komora. |
IDAInternational Development Association - Mezinárodní asociace pro rozvoj. |
Identifikace radiofrekvenční (RFID)Radiofrekvenční identifikace (Radio Frequency Identification, RFID) je bezdotykový automatický identifikační systém sloužící k přenosu a ukládání dat pomocí elektromagnetických vln. Údaje potřebné pro identifikaci a další popis sledovaného předmětu jsou ukládány v digitální podobě do datových nosičů, tzv. RFID tagů. Tag je mikročip připojený k anténě, který prostřednictvím radiofrekvenčního signálu komunikuje se čtečkou. Anténa určuje jeho radiofrekvenční charakteristiky, mikročip určuje jeho datové a funkční vlastnosti. Zapouzdření určuje především mechanické vlastnosti tagu a způsob jeho použití. Z tagů mohou být informace opakovaně načítány, případně dále přepisovány pomocí elektromagnetických vln. I když jsou principy této technologie a její první praktické aplikace jsou známy již od 60.let minulého století, její hlavní rozvoj byl nastartován teprve v současné době v přímé souvislosti s vývojem logistiky. |
Identifikační čísloIČ, je přiděleno každému obchodníkovi Finančním úřadem. |
IFCInternational Finance Corporation - Mezinárodní finanční sdružení. |
ImageEkonomie představa o určitém výrobku (zboží), skupině výrobků, o podniku, ale i o dodavatelské zemi, kterou si obchodní partner, spotřebitel nebo jiný subjekt postupně vytváří na základě vlastních poznatků, informací a vlivu propagační činnosti; image utváří zejména jakost výrobků, úroveň poskytovaných obchodních služeb, způsob jednání představitelů podniku, propagace, ochranná známka, kladné reference publikované ve hromadných sdělovacích prostředcích a jiné. |
IMPIntegrated Mediterranen Programmes - Integrované středozemní programy. |
ImpactVliv, dopad; intenzita vlivu reklamního média na čtenáře. |
ImportDovoz zboží do kterékoliv země ze zahraničí. Import speciální zahrnuje dovoz zboží pro vnitřní potřebu, import generální dovoz zboží určeného k opětnému vývozu (reexport). |
IncentivVnější podmínka, která aktivizuje a orientuje aktivitu. |
IncotermsInternational Commercial Terms - soubor mezinárodních pravidel pro výklad nejvíce běžně používaných obchodních doložek v zahraničním obchodě. První Soubor mezinárodních pravidel pro výklad dodacích doložek byl vydán v roce 1936 pod názvem Incoterms 1936. Později byly prováděny změny, poslední v roce 2000, kdy byly provedeny změny a dodatky tak, aby pravidla byla náležitě uvedena v soulad s běžnou praxí mezinárodního obchodu. Incoterms se zabývají pouze vztahy vyplývajícími z kupní smlouvy, tj. mezi prodávajícími a kupujícími a to jen v některých přesně vymezených směrech, zejména v případech, kdy nejde pouze o kupní smlouvu, ale rovněž o navazující smlouvy týkající se přepravy, pojištění, financování. Incoterms se kromě toho dále zabývají řadou povinností stran jako je např. povinnost prodávajícího dát zboží k dispozici kupujícímu, předat je k přepravě nebo je dodat do místa určení a s přechodem rizika mezi smluvními stranami. Dále se zabývají povinnostmi týkajícími se celního odbavení zboží pro export a import, balení zboží, povinností kupujícího převzít dodávku, jakož i jeho povinností podat důkaz, že příslušný závazek byl řádně splněn. Incoterms byly vždy především předurčeny pro použití v případech prodejů zboží k dodávce do zahraničí. |
Index INVýsledek analýzy 24 matematicko-statistických modelů podnikového ratingu v ČR. |
Index kupní sílyIndex kupní síly (Buying Power Index, BPI ) tak, jak je prezentován v americké odborné literatuře (Berman – Evans, 1989; Lewison – DeLozier, 1989; Mason – Mayer, 1990), je váženým průměrem hodnot podílů lokality (oblasti) na čistých příjmech státu, prodeji v maloobchodě a počtu obyvatel státu : BPI = (0,5 . podíl lokality na čistých příjmech obyvatel státu) + (0,3 . podíl lokality na maloobchodním prodeji státu) + (0,2 . podíl lokality na počtu obyvatel státu) BPI tak vyjadřuje podíl lokality na kupní síle vyššího územního celku (státu). |
Index kvalityIndex kvality (Quality Index) je poměrem indexu kupní síly (BPI) a podílu lokality na populaci – vyšší hodnota může odrážet nadprůměrnou kupní sílu (příjmy) nebo silný kladný nákupní spád či obojí. |
Index prodejní aktivityIndex prodejní aktivity (Sales Activity Index, SAI) vypovídá o významu lokality (a tím mimo jiné i o spádovosti a dalších faktorech diferencovanosti lokality). Je konstruován jako poměr mezi podílem lokality na prodeji vyššího územního celku a podílem lokality na počtu obyvatel vyššího územního celku. |
Indikátory sociální stavu ekonomickéNáklady spojené s aktivitou zaměstnanců. |
Indikátory sociálního stavu socioekonomickéIndikátory, které měří chování zaměstnanců. |
Indisponibilní zásobaNedostatečná zásoba. |