středa, 15. května 2024, 15.42
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
H
Horizontální akviziceHorizontální převzetí nebo také horizontální fúze je sloučení nebo slynutí společností pohybující se ve stejném oboru a na stejné úrovni, např. menší společnost se sloučí s větší společností. Typickým příkladem je spojení podniků činných na stejných trzích (tzv. horizontální fúze), které odstraní jejich vzájemnou konkurenci a za určitých podmínek může vést k situaci, kdy zbylí konkurenti ani zákazníci již nemohou zabránit zvýšení cen nebo omezení nabídky či inovací. Při sloučení i splynutí se mění majetková struktura pokračující společnosti v závislosti na ocenění předmětných společností. |
Horizontální fúzeJestliže podniky zabezpečují buď stejné výrobky a služby, nebo výrobky a služby, které si konkurují; příkladem může být fúze výrobců automobilů. |
Horizontální integraceRozvoj nebo akvizice podobného podnikatelského subjektu. |
Horizontální kooperaceKooperace podniků, která s vztahuje na spolupráci v rámci stejného či příbuzného oboru. Podniky si ponechají plnou hospodářskou i právní samostatnost, ale sdružují se k provedení určitých operací. Toto sdružování se realizuje na smluvním základě. V rámci retailingu se projevuje soustředěním prodejen v obchodních domech (ulicích) – např. v Hypernově. Nejvíc se uplatňuje v regionálních nákupních střediscích. |
Hospodářská komora České republikyHospodářská komora České republiky (HK ČR) je subjektem zastupujícím podnikatelskou veřejnost v České republice a neodmyslitelnou součástí hospodářského života v ČR. Chrání zájmy svých členů – malých, středních a velkých podniků, sdružujících se v regionální síti komor a v živnostenských společenstvech. Hlavním posláním komory je prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu. Po politických a ekonomických změnách v České republice se Hospodářská komora ČR transformovala v samostatnou instituci, která se stala respektovanou a nedílnou součástí českého ekonomického systému. |
Hospodářská soutěžSoupeření podnikatelských subjektů s cílem předstihnout jiné subjekty a dosáhnout hospodářského prospěchu. Rozdíl mezi výnosy a náklady. Převyšují-li V nad N, jde o zisk, převyšují-li N nad V, jde o ztrátu. |
HotelJe ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služby s tím spojené (zejména stravovací); hotely se člení do pěti tříd; hotel garni má vybavení jen pro omezený rozsah stravování (nejméně snídaně) a člení se do čtyř tříd. |
Hotovostní platební stykPlatby jsou prováděné za pomocí hotových peněz. |
Hromadná ubytovací zařízeníUbytovací zařízení (hromadná i individuální) jsou zařízení, která pravidelně nebo Nepravidelně poskytují přechodné ubytování hostům. Mezi hromadná ubytovací zařízení patří hotely, motely, botely, penziony, turistické ubytovny, chatové osady, kempy a ostatní hromadná ubytovací zařízení. Mezi ostatní hromadná ubytovací zařízení patří např. rekreační zařízení podniků, školící střediska, kulturně-historické objekty, lázeňská zařízení a jiná ubytovací zařízení, která vyčleňují lůžkovou kapacitu pro cestovní ruch (např. domovy mládeže, vysokoškolské koleje, podnikové ubytovny apod.). |
HryNástroj podpory prodeje, který se podobá loteriím a je založen na používání např. stíracích losů. |
HSHarmonized Commodity Description and Coding Systém - Unifikovaný systém pro popis a kódování zboží. |
Hygienické zařízení ubytovací jednotkyUbytovací jednotky v ubytovacích zařízeních zařazených do třídy tři až pět hvězdiček musí mít hygienické zařízení přístupné z předsíně. U ostatních ubytovacích zařízení musí být v pokoji alespoň umyvadlo s tekoucí vodou. V těchto případech je nutno na každém podlaží, nejméně však na každých 10 pokojů, zřídit koupelnu svanou nebo se sprchovým koutem a umyvadlem, a dále záchod uspořádaný odděleně pro muže a pro ženy, s předsíní a umyvadlem. |
HypermarketPlný potravinářský sortiment;velký rozsah nepotravin; nepotraviny mají nadpoloviční podíl na počtu druhů 15 – 50 tis.), prodejní ploše a obratu; prodejní plocha od 3 do 15 tis. m2, samoobsluha na jedné ploše, na jednom podlaží, velké nákupní vozíky; doplňkové prodejní úseky v malém rozsahu jsou vně i uvnitř samoobsluhy; občerstvení zákazníků; Lokalizace na předměstí, v regionálních nákupních střediscích, u dálničních tahů, nízké prodejní ceny. |