úterý, 21. května 2024, 21.51
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
E
E-BusinessElektronické podnikání v nejrůznějších formách, jako je elektronický obchod, elektronické zásobování a elektronická tržiště. |
E-mailingElektronická podoba direct mailu; zpravidla personifikovaná elektronická zpráva (e-mail) obsahující konkrétní firemní nabídku, doplněná obvykle odkazem na speciální webovou prezentaci, příp. na korporátní stránky odesilatele; pro nevyžádaný e-mailing (tzv. spam) už existují legislativní omezení. |
E-marketingSouhrnné označení pro marketingové postupy využívající jako hlavní kanál nástrojů elektronické komunikace, především e-mail, Internet či jiné soudobé technologie rychlého datového spojení; kromě vlastního přenosu marketingového sdělení bývá příslušným technologiím přizpůsobena forma i obsah sdělení tak, aby online média odpovídajícím způsobem doplňovala komunikační mix. |
E-MarketplaceElektronické komunity, které se označují jako elektronická tržiště nebo elektronická obchodní místa. |
E-ProcurementElektronické zásobování nezahrnuje pouze základní nákupní operace, ale celou škálu dalších souvisejících činností s podporou informačních a komunikačních technologií. |
E-ticketingProdej letenek, okružních jízd či lístků na koncerty pomocí terminálu TicketPro v pobočce v Hotelu Hilton v Praze. |
EAGGFEuropean Agricultural Guidance and Guarantee Fund - Evropský fond pro zemědělské poradenství a záruky. |
EAN CodeČárový kód (angl. také Bar Code) slouží k identifikaci zboží pomocí počítače. Obsahuje veškeré informace o zboží, jeho výrobci a příjemci, atd. |
Early AdoptersČasní osvojitelé; spotřebitelská skupina, následující skupinu novátorů při koupi a vyzkoušení nových výrobků nebo služeb. |
Early bird discountSleva pro „ranní ptáčata“, poskytovaná zákazníkům, kteří včas objednávají zboží. |
Early Majority with with the Late MajorityThe Late majority prvotní většina a pozdní většina; největší skupina spotřebitelů, následující novátory a časné osvojitele při nákupu a zkoušení nových výrobků nebo služeb. |
EbXHLSada specifikací, které umožní realizovat kompletní obchodní procedury EDI Elektronická výměna dat a informací mezi jednotlivými články logistického řetězce. |
ECEuropean Community - Evropské společenství ( ES ). |
ECSCEuropean Coal and Steel Community - Evropské společenství uhlí a oceli. |
EDIElectronic data interchange - Elektronická výměna dat. |
EDIFACTElectronic data interchange for Administration, Commerce and Transport Elektronická výměna dat pro řízení, obchod a dopravu. |
EECEuropean Economic Community - Evropské hospodářské společenství ( EHS ). |
EFTAEuropean Free Trade Association - Evropské sdružení volného obchodu ( ESVO ). |
EIBEuropean Investment Bank - Evropská investiční banka. |
EICEuropean information centre - Evropské informační centrum. |
Ekonomický benefitVýnos nebo úspora státního rozpočtu nebo rozpočtu ekonomického projektu. |
Elasticita cenováVyjadřuje citlivost poptávky na změnu ceny. |
Electronic checkout = elektronická kontrolaZajišťuje lepší služby zákazníkům, zvyšuje příjmy z prodeje zboží a snižuje náklady na pracovní sílu rychlejším postupem u pokladen v maloobchodních prodejnách. |
Elektronická výměna datVýměna strukturovaných dat, která je založena na dvou hlavních přístupech, a to EDI a využití jazyka XML. |
Elektronické podnikáníZahrnuje celý komplex aktivit a vztahů podniku se svými partnery. Zahrnuje i ty operace, které podporují tvorbu příjmů, jako jsou tvorba poptávky po nabízeném zboží a službách, efektivní a flexibilní způsob vzájemné nebo mnohostranné komunikace s obchodními partnery, rychlé přijímání a vyřizování objednávek, podpora prodeje, podpora prodejních a poprodejních služeb apod. |
Elektronické tržištěAplikace elektronického podnikání, které v prostředí Internetu vytvářejí prostor pro uskutečňování mnohostranných elektronicky realizovaných obchodních transakcí. |
Elektronické zásobováníZahrnuje celou škálu dalších souvisejících činností s podporou informačních a komunikačních technologíí. |
Eliminační koordinaceVyloučená spolupráce. |
Emergency goodsZboží nakupované v případě náhlé potřeby. |
Emotional motives = emocionální motivy v maloobchoděChování spotřebitele, vyvolané spíše pocity a emocemi, než logickým a racionálním rozhodnutím. |
Employee compensation = odměny zaměstnancůSystém základních mezd a platů a doplňkových výhod. |
Employee discount = slevy pro zaměstnancePoskytované zaměstnancům při nákupu zboží v obchodě jejich zaměstnavatele. |
Employment application = žádost o zaměstnáníVýběrový proces, užívaný firmou ke shromáždění údajů o žadatelích o zaměstnání. |
Employment interview = pohovor se žadatelemVýběrová metoda, při které se maloobchodník snaží získat od žadatele další informace, které nejsou obsaženy v žádosti o zaměstnání. |
En ordereFr. doložka „na řad“. |
Enviromentální politikaPolitika zaměřená na ochranu životního prostředí a soulad mezi přírodou a ekonomikou dané společnosti. |
EnvironmentalismusZabývá se vztahy mezi přírodou a společností. Usiluje o změnu společenských, ekonomických a politických mechanismů, které brání snahám o ochranu životního prostředí. Ideově zastřešuje řadu protestních ekologických hnutí. |
EOLExport Opportunities Ltd - Vývozní příležitosti Ltd. |
EPUEntry processing unit - jednotka vstupnho zpracování. |
ERCÚčinná odezva na požadavky zákazníka. |
ERDFEuropean Regional Development Fond - Evropský fond regionálního rozvoje. |
ERPIntegrované aplikační systémy pokrývající všechny nebo většinu oblastí podnikového řízení. |
EskontNákup směnek bankou před jejich splatností. |
EspressoPodávají se studené a teplé nápoje, především káva, cukrářské výrobky, dominantu vybavení tvoří zejména přístroj na výrobku kávy typu espreso, tato střediska se zřizují především v hotelech a motelech a na frekventovaných místech, kde je poptávka po službách vyšší úrovně při splnění nároku na rychlou obsluhu. |
Esteem needs = potřeba oceněníPotřeba být uznáván a respektován jinými lidmi, potřeba postavení a prestiže. |
EtažérStojan, polička s přihrádkami. |
Etážový skladSklad, který je rozdělen do několika podlaží. |
Etické normySoubor psaných pravidel platných pro jednotlivé obory marketingové komunikace, zpravidla vydávaných profesními asociacemi (např. AKA, APRA ad.) či jinými sdruženími fungujícími v roli samoregulačních orgánů (např. Rada pro reklamu); etickým kodexem public relations je tzv. Stockholmská charta ICCO přijatá členskými agenturami APRA; etickou normou reklamní praxe je kodex Rady pro reklamu; etické normy nejsou vynutitelné, k jejich dodržování se dobrovolně zavazují členové profesních sdružení; porušování etických norem (není-li zároveň v rozporu se zákonem) může být trestáno pouze vyloučením z profesního sdružení. |
EuratomEuropean Atomic Energy Community - Evropské společenství pro atomovou energii. |
EVCAEuropean Venture Capital Association - Evropská asociace rizikového kapitálu. |
Even pricingMetoda tvorby prodejních cen; cena končí sudým číslem. |
EventsAkce, v užším slova smyslu akce marketingové, především jako součást public relations podpory (obvykle v rámci B2B komunikace) nebo součást promotion (v rámci komunikace B2C); pořádání akcí na míru pro klienty je specializovaným oborem (event marketing), produkci akcí se věnují rovněž public relations agentury (zejména akcí pro média); v praxi mají akce podobu setkání od společenských (recepce, cocktail) až po ryze pracovní (tisková konference), s programem oscilujícím od ryze obchodně orientovaného (prezentace) až po neformální (kulturní program, sportovní či jiné volnočasové aktivity). |
Evidenční početZahrnuje osoby v pracovním, služebním nebo členském poměru (kde součástí členství je též pracovní vztah) k zaměstnavateli. |
Evropská unieMezinárodní organizace sdružující 25 států západní, severní, střední a východní a jižní Evropy. Cílem je prohlubování hospodářské a politické integrace členských zemí. |
Evropské sdružení volného obchoduInstituce, která byla předchůdce evropské unie, měla za cíl utvořit jednotný trh zboží a služeb. |
Evropský trhTrh v Evropě, v současnosti díky EU téměř volný trh. |
ExhibitsVystavování; expozice; metoda podpory prodeje; vystavování zboží nebo kolekcí zboží ve výloze nebo v interiéru prodejny. |
Expanse budget = plán výdajůRozpočet, plán, který podrobně specifikuje předpokládané výdaje v daném období. |
ExpanzeMá tyto formy: růst tržního podílu, růst obratu, dosažení celkových úspor, expanze do nových komodit apod. |
Expanze obchoduExpanze obchodu znamená jeho rozšiřování. |
Expanze zahraničníVliv a rozšiřování diskontních prodejen. |
Expectancy theory = teorie očekáváníPředpokládá, že motivace pracovníků je funkcí a) individuálního očekávání odměny za prokázané úsilí, b) toho, jakým způsobem zaměstnanci vnímají hodnotu určité odměny. |
ExpedicePoslední plocha a poslední operace, kterou projde zboží před naložením do nákladních automobilů. |
Expense centre = nákladové střediskoKlasifikace nákladů, podle které se každý druh podnikatelské činnosti hodnotí jako samostatný podnik, používá se v obchodních domech a jiných velkých maloobchodních podnicích, členěných na oddělení. |
Experimental method = metoda experimentuMetoda shromažďování údajů, spočívající v zadání jednoho nebo více experimentů, testujících některé stránky nebo faktory maloobchodního provozu. |
ExportVývoz (nebo také export) je objem zboží, služeb (technologií, licencí, autorských práv), který určitý stát je schopen vyrobit a vyvézt do zahraničí. Pro každou zemi je vývoz přínosem; je-li hodnota vývozu vyšší než hodnota dovozu, rozdíl tvoří přírůstek hrubého domácího produktu. Velká část dnes bohatých zemí své jmění získala právě díky vývozu svých výrobků do zahraničí (například Japonsko, USA). |
Expresní službaRychlá služba, například rozvoz pizz po městě, styl je zavoláte a oni Vám dovezou zboží až do domu. |
EXQEx quay - z nábřeží ( cena zahrnující poplatky v přístavu ). |
EXSEx ship - z lodi ( včetně nákladů na nalodění ). |
Externí komunikaceVeškerá komunikace, kterou firma vyvíjí navenek; v širším slova smyslu do ní spadá jak komunikace komerční (tedy umísťování komerčních sdělení v médiích za úplatu), tak komunikace přirozená (bezděčná), např. image firmy, firemní identita, kultura a styl aj.; v užším významu označujeme jako externí komunikaci souhrn všech forem marketingové komunikace, tedy nadlinkovou komunikaci (ATL, viz) a komunikaci podlinkovou (BTL, viz). |
Extrapolace, modelyModely jsou lineární, exponenciální, logistická funkce a Törnquistovy funkce. Modely jsou vyvinuty pro průběh poptávky u různých typů spotřebního zboží. |
Extrinsic motivation = vnější motivaceVlivy, které přicházejí z vnějšího prostředí jednotlivce. |
EXWEx works - ze závodu. |