lunes, 20 de mayo de 2024, 02:30
Sitio: Testovací server CDV
Curso: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Glosario: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
B
Blue ChipsFirmy, které jsou velmi dobře známé. Obvykle mají velkou tržní kapitalizaci úspěšnou historii a akcionářům vyplácejí dividendy. Jinými slovy jde o ty „nejlepší a největší“. Investice do blue chips obnáší menší riziko než u firem středních či menších. Na druhou stranu nemůžeme očekávat velké zisky, jelikož růstový potenciál se zpravidla zpomalil či vyčerpal, jako názorný příklad slouží akcie společností General Motors, Coca Cola, z technologií pak IBM či Cisco Systéme. Z českých titulů je možné uvést akcie obchodované ve SPADu ( Systém pro podporu trhu, akcií a dluhopisů), tj. KB, Telefonica, O2 apod. |
Bod rozpojeníMísto (článek) v logistickém řetězci, kde se stýká část řetězce řízená podle zakázek s částí řetězce řízenou podle předpovědi poptávky. Smyslem logistického řešení je posunout tento bod co možná nejdále proti směru hmotného toku, tzn. co nejblíže dodavatelům tak, aby rozhodující část řetězce byla řízena podle zakázek. |
Bond (obligace)Je to označení pro cenný papír, kterým se dlužník (emitent) zavazuje ve stanovené době splatit celou nominální hodnotu obligace a navíc v pravidelných termínech po dobu existence obligace vyplácet úrok (zpravidla fixní), případně i jiné platby (prémie, výhry apod.). Majitel obligace obvykle nemá právo podílet se na rozhodování nebo zisku emitenta. |
BonitaSolidnost, úvěruschopnost, solventnost. |
BotelPlovoucí hotel, loď zařízená a vybavená jako hotel. |
BOTISBritish Overseas Trade Information Systém - Britský informační systém pro zámořský obchod. |
Bottom up (build up) method = metoda zezdola nahoruMetoda stavby, koncepce plánování, podle které vrcholový management deleguje pravomoc k přípravě plánu jednotlivým vedoucím na střední úrovni managementu nebo provozním zaměstnancům firmy. |
Bottom up theory = teorie zdola nahoruOpak teorie „padající kapky“, předpokládá, že módní směry (například džínsy a trička s ramínky) vznikají v nižších společenských třídách, rozšíří se mezi zákazníky, pocházejícími z těchto tříd, a jsou převzaty velkým počtem příslušníků středních vrstev. |
Boutique layout = uspořádání typu butikuProdejní oddělení jsou navržena tak, aby vytvářela přitažlivé, jakoby samostatné obchůdky. |
Boutiques = butikyMalé specializované obchody, které nabízejí úzký sortiment exkluzivního módního zboží, mají přitažlivou atmosféru; koncepci uspořádání typu butiku převzaly rovněž mnohé obchodní domy jako variantu tradičního rozmístění různých prodejních oddělení. |
Box stores = kazetové obchodyPotravinářské prodejny, které vedou mnohem užší sortiment zboží než supermarkety, prodávají za nízké ceny formou samoobslužného prodeje a nenabízejí žádné služby. |
BPRZjištění, zda je součástí projekce, ještě před implementačními postupy, analýza a optimalizace řídících, obchodních a dalších procesů zákazníka. |
Break-even point = bod zlomupři kterém se náklady rovnají výnosům, firma nevykazuje zisk ani ztrátu. |
Breath = šíře obchodního sortimentuZnačný počet různých stylů, barev, velikostí a jiných variant zboží, které nabízí maloobchod. |
Brífink = briefingKrátké setkání s novináři konané zpravidla po skončení určitého jednání, sloužící k rychlému informování o výsledcích jednání a o postojích zúčastněných; svolává se zpravidla operativně (maximálně s jednodenním předstihem) a má ryze pracovní charakter, bez společenských prvků. |
Broadcast mediaRozhlas a televize |
Brokers = brokeřiZprostředkovatelé, kteří nakupují nebo prodávají zboží pro společnosti, které zastupují (viz též agenti a brokeři). |
BruttoBrutto, zkr. btto, hrubá hmotnost – součet hmotností obsahu (zboží) a táry (obalu). |
Building standard lease = pronájem standardního zařízení včetně prostorprávní smlouva, podle které majitel vybuduje řadu obchodů se stejným průčelím, vytápěním, hygienickým zařízením atd. a nájemník musí tyto obchody vybavit. |
BurzaBurza je organizovaný trh s cennými papíry, devizami a různým zbožím. Má podobu oboustranné aukce. O konečné ceně rozhoduje stav nabídky a poptávky. |