pátek, 10. května 2024, 00.35
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
A
ABC analysis = metoda ABCMetoda kontroly zásob, která rozděluje zboží do tří skupin v závislosti na jeho obrátce. Uplatnění této metody vychází ze zkušenosti, že je obvykle velmi pracné a často i neúčelné věnovat všem druhům zboží stejnou pozornost. |
AbsenceLze ji charakterizovat jako poměr (skutečně odpracované dny/ celkový počet pracovních dnů) nebo (počet zameškaných dnů/celkový počet pracovních dnů). Její příčiny jsou nemoc, ošetřování dítěte, rodinné důvody atd. |
Account managerFunkce v reklamní či PR agentuře; pracovník oddělení client service, jenž je přímo odpovědný za řízení zakázky pro konkrétního klienta; řídí práci na zakázce, je klíčovou kontaktní osobu pro klienta; podléhá client service managerovi a k dispozici může mít další zaměstnance v pozici account executive. |
Accountability = zodpovědnostZaměstnanci jsou odpovědni za svěřenou práci svým nadřízeným. |
Accounts receivable = pohledávkyFinanční prostředky, které zákazníci dluží dodavateli za dodané výrobky a služby. |
AcidTest ratio viz quick (acid-test) ratio. |
AdjustaceTechnika, [latina], úprava výrobku pro uchování jeho užitné hodnoty pro spotřebitele, mj. vhodným obalem obsahujícím údaje o výrobku (zboží). |
Administrativní plochyJsou prostory, které nesouvisí přímo s prodejem, ale slouží k zajištění administrativních činností, jako je například účetnictví obchodu. |
Advertising = reklamaNeosobní komunikace, kterou maloobchodník realizuje prostřednictvím placených sdělovacích prostředků, forma neosobního prodeje, zaměřená na velký počet potenciálních kupců. |
Advertising agency = reklamní agenturaFirma specializující se na plánování, přípravu a umístění reklamy, zadané jí zákazníkem do sdělovacích médií. |
Advertising mediumProstředek, který přenáší poselství určené k podpoře prodeje určitého výrobku skutečným nebo potenciálním kupcům. |
Advertising specialitiesLaciné výrobky, rozdávané zákazníkům s cílem propagovat firmu nebo oznámit určitou událost. |
Agate line = perličková řádkaUkazatel, podle něhož se stanoví cena za prostor pro reklamu v novinách, 14 perličkových řádek se rovná jednomu palcovému sloupci. |
Agents and brokers = agenti a brokeřiZprostředkovatelé, kteří vykonávají funkci distribuční cesty, vystupují jako zástupci výrobců, velkoobchodníků nebo maloobchodníků, za své služby získávají poplatek nebo provizi, viz též brokers. |
Agenturní – traťový velkoobchodNezajišťuje fyzický pohyb zboží přes vlastní sklad. Organizuje dodávky z výroby od jiných velkých dodavatelů odběratelům. Dodávka je časově delší než u dodavatelského velkoobchodu. |
Agenturní práce (temporary help, dočasné přidělení pracovníka)Agenturní práce představuje pronájem pracovníků od agentury na konkrétní pracovní místo a v konkrétní dobu. Umožňuje pružně doplňovat vlastní firemní strukturu pracovníků, ať již z důvodu potřeby vysoce specializovaného pracovníka na omezený čas (např. IT odborník při zavádění nového informačního systému), nebo z nutnosti pokrýt výkyvy v potřebě pracovníků. |
AkceV marketingové terminologii „event“ nebo „special event“; jeden z nástrojů public relations či sales promotion; rozsahem, zaměřením i provedením se akce výrazně liší – od uzavřených pracovních setkání v úzkém kruhu (např. media roundtable), přes akce rozsáhlejší, s pevnou formální i programovou strukturou (tisková konference, dealer’s day, veletržní prezentace, valná hromada, launch nové služby či produktu ad.) až po akce ryze společenské (recepce, koktejl, garden party apod.); akce zaměřené na podporu prodeje určitého výrobku či služby by měly být součástí plánu marketingové komunikace; organizování akcí se věnují specializované týmy v PR či promotion agenturách. |
Akce (v prodejně)Prodejně propagační akce prodejce, kdy zboží je prodáváno za sníženou cenu s cílem motivovat spotřebitele k vyšší poptávce po zboží. |
AkceptPředstavuje přijetí cizí směnky, resp. podpis osoby, která se zavazuje směnku v den splatnosti zaplatit akceptace směnky, směnka se stává platnou až jejím přijetím (akceptací) směnečníkem. |
AkceptantPříjemce cizí směnky |
AkcieCenný papír vydaný akciovou společností, který vyjadřuje vlastnický podíl na kapitálu společnosti. Má určitou nominální (jmenovitou) hodnotu, která je na ni vyznačena. Součet nominálních hodnot všech akcií společnosti se rovná základnímu jmění. Akcie se prodávají za tržní cenu označovanou jako kurz. S akciemi jsou spojena práva jejího vlastníka (akcionáře). Jedná se o právo podílet se na řízení akciové společnosti, zejména účastí a hlasováním na valné hromadě, na podíl na zisku (dividenda) a při zániku společnosti na podíl na likvidačním zůstatku. Akcie mohou být vydány v listinné nebo zaknihované podobě. Z hlediska převoditelnosti a anonymity akcionáře mohou znít na jméno nebo na majitele. Podle druhu se rozlišují na akcie kmenové (běžné), prioritní (poskytují přednostní právo na dividendu, nebývá s nimi však spojeno hlasovací právo) a zaměstnanecké (pouze na jméno, omezený počet a převoditelnost, poskytují určité výhody zaměstnancům či důchodcům,kteří ve společnosti pracovali). |
Akcie kmenováAkcie kmenové (základní) jsou akcie běžné, s nimiž nejsou spojena žádná zvláštní práva. |
Akcie prioritníAkcie přednostní (prioritní) umožňují přednostní výplatu dividendy a podílu na likvidačním zůstatku před akcionáři držícími kmenové akcie; stanovy akciové společnosti však mohou omezit právo přednostních akcionářů hlasovat na valné hromadě. |
Akcie zakladatelskáAkcie, která je vydávaná při založení podniku. |
Akcie zaměstnaneckéAkcie zaměstnanecké podniky vydávají zaměstnancům jako formu odměny i prostředek motivace |
AkcionářJe držitel akcie podniku. Má právo na dividendu – podíl na zisku. Účastní se valných hromad |
Akciová společnostZkratka – a.s.. Může být založena min. dvěma FO nebo jednou právnickou osobou. Základní kapitál může být složen dvěma způsoby: Kč 2.000.000,00 bez věř. nabídky nebo Kč 20.000.000,00 s veřejnou nabídkou. Orgány: valná hromada – nejvyšší orgán, který se schází za určité období, mimo konání ji zastupuje představenstvo; představenstvo – to řídí společnost, aby byly funkce rozděleny odborně, dozorčí rada - obchodní zákoník určuje minimální počet členů dozorčí rady – 3 a více. |
Akční rádiusHospodářská geografie, územní dosah vlivu sídelního nebo hospodářského střediska, přístavu. |
AkreditivPeněžní dokument obsahující příkaz jedné banky jiné bance, aby doručiteli nebo jiné osobě, na niž je vystaven, vyplatila na průkaz totožnosti nebo po předložení jiných dokladů částku uvedenou v akreditivu. Funkcí je zajistit, aby v obchodním styku prodávající dostal včas a řádně kupní cenu, a současně chránit zájmy kupce tím, že kupní cena bude vyplacena až po splnění hlavních smluvních povinností prodávajícím. Akreditiv je prostředkem vnitřního i zahraničního platebního styku. Rozeznáváme akreditiv peněžní (cestovní), dokumentární (akreditiv na zboží), remboursní (akceptace směnky), odvolatelný - neodvolatelný, potvrzený - nepotvrzený. Akreditiv, který se po čerpání nebo po uplynutí určitého období automaticky obnovuje na původní výši, se nazývá revolvingový. |
Aktiva ostatníZahrnují především přechodná aktiva, jimiž jsou náklady příštích období, příjmy příštích období, kursové rozdíly aktivní, dohadné účty aktivní. |
Aktuální výpis z obchodního rejstříkuVýpis z veřejného seznamu vedeného v ČR krajským soudem (rejstříkovým soudem), do kterého se zapisují zákonem stanovené údaje týkající se podnikatelských subjektů a jejich činnosti, který ukazuje současné - aktuální údaje o daném podnikatelském subjektu v daném okamžiku provedení výpisu. Mezi údaje, které najdeme v obchodním rejstříku o jednotlivých subjektech, patří například obchodní jméno, identifikační číslo, předmět podnikání (činnosti), právní forma podnikatelského subjektu a další skutečnosti vyplývající ze zákona. Aktuální výpis v tomto případě znamená údaje o podnikatelském subjektu které jsou platné v okamžiku vyhotovení výpisu. |
AkviziceNově získaná věc nebo osoba, přírůstek, převzetí na základě dohodě a prodeje. Horizontální – firma se snaží převzít konkurenta (v jedné branži). Vertikální – firma se snaží dostat ke zdrojům a surovinám nebo se výrobce polotovarů snaží získat zpracovatele. Konglomerátní – někdo se snaží převzít firmu, která by mohla vyrovnat křivku jeho poptávky nebo vyrovnat tržby v průběhu ruku. |
AllongePřívěsek směnky, který se ke směnce přilepí v případě, že rub směnky je již zcela popsán. |
AllowancesPříspěvky, které výrobci nabízejí kupcům za účelem snížení jejich nákladů, tyto příspěvky mají formu pomoci s reklamní akcí, poskytování zboží zdarma, provádění výstavby zboží, demonstrace výrobku atd. |
AlterationsKrejčovská úprava konfekčních oděvů na přání zákazníka, služba zákazníkům vykonávaná zaměstnanci maloobchodu. |
Alternative evaluation = alternativní hodnoceníEtapa rozhodování o nákupu zboží, během které zákazník podle svých vlastních kritérií zvažuje různé možnosti. |
Altmanův modelJeden z nejrozšířenějších vícerozměrných modelů predikce bankrotu. Může být aplikován při úvěrové činnosti bank, při rozhodování potenciálních investorů i při interním rozhodování manažerů o financování podniku. |
Ambulantní prodejnyPojízdné prodejny v dodávkových a nákladních automobilech a autobusech. Uplatňovaly se v oblastech s řídkým osídlením a na okrajích velkých sídlech. Příležitostný prodej – trhy, poutě, sportovní podniky, různé slavnosti. Sortiment je zaměřen na občerstvení a příležitostný prodej. Ceny jsou vysoké. |
Amortizace směnkyUmoření ztracené směnky prostřednictvím soudu. |
Amortizační usneseníUmořovací usnesení soudu o neplatnosti ztracené či zničené směnky. |
Analogous colors = analogické barvyLeží vedle sebe na barevném kruhu: modrá, modro-zelená, zelená nebo červená, červeno-oranžová, žlutá atd. |
Analýza charakteru trhůSymptomem předvídání vývojového trendu trhů jsou změny v obchodovaných objemech a počtech otevřených burzovních pozic ve spojitosti s kursovými změnami. |
Analýza fundamentálníZkoumá všechny podstatné faktory, které ovlivňují trh, tedy ovlivňují nabídku či poptávku. |
Analýza konjunkturníSleduje znaky obchodní konjunktury, které jsou burza, obrat, zásoby, investice, ceny, úroková míra, úspory obyvatelstva, měnové kursy, příjmy obyvatelstva, zaměstnanost, vznik či úpadek podniků, zahraniční obchod atd. |
Analýza místa pracovníhoDíky této analýze se systematicky shromažďují, vyhodnocují a uspořádají informace o jednotlivých místech. |
Analýza regresníUmožní nalezení regresní funkce, která představuje optimální přiblížení zjištěné ekonomické závislosti sledovaných veličin. |
Analýza SWOTPředpokládá informace o interní situaci firmy a externí informace o množství příležitostí na trhu zboží a služeb a o hrozbách trhu, kde operuje. |
Analýza technickáVychází z principů – tržní chování odráží vše, ceny se pohybují v trendech, historie se opakuje. Analyzuje silné krátkodobé výkyvy kursů, úroků a cen na světových trzích. |
Analýza trhu PorterovaZaložena na šesti bariérách vstupu a pěti silách, které zásadně ovlivňují konkurenceschopnost firmy v okolí. |
Analýza trhu portfoliováNejčastěji používané jsou portfoliové matice BCG a GE matice. Aby se mohla firma rozvíjet jako celek, musí investovat tam, kde bude soustředěně zajištěn dlouhodobý odbyt a stabilita – k tomu jí slouží portfoliová analýza trhu. |
Analýza trhů zahraničníchNezbytnou součástí strategie firmy, jejíž prosperita závisí na schopnosti uspokojit kvalitou své nabídky poptávku na zahraničních trzích. |
Analýza územníPředpokladem pro rozhodování o umístění maloobchodní provozní jednotky jde v podstatě o to, určit zájmovou oblast, kupní potenciál lokality, možnosti konkurence, rozhodnout o kapacitě maloobchodní jednotky. |
Analýzy rentability, pyramidováSoustavy ukazatelů, které se zde používají, mají buď obvyklé tabulkové (popř. maticové) uspořádání, nebo jsou uspořádány do tvaru pyramidy. |
Anchor store = klíčový obchodHlavní nájemce v nákupním středisku. |
Anticipation = anticipacePlatební podmínka, podle níž je zákazníkovi poskytována další sleva v případě, že zákazník zaplatí ještě před uplynutím období stanoveného pro poskytnutí slevy za včasnou platbu. |
AOG a ROG datingSplatnost faktury, podle které může zákazník získat slevu, zaplatí-li ve stanovené lhůtě po obdržení (příjemce) zboží. |
ApartmáUbytování poskytující oddělené místnosti pro spaní a místnost se sedací soupravou a kuchyňským koutem. |
Apel na strachTaková forma reklamního sdělení nebo zprávy, která využívá svého negativního vlivu na vnímání zákazníka tak, aby ovlivnila jeho rozhodnutí o nákupu, nebo změnila jeho spotřební chování. |
Aperetiv barNabízí především různě připravované nápoje a výrobky studené kuchyně, nápoje se připravují před hosty. |
ApproachPrvní přiblížení se zákazníkovi, první minuta nebo dvě přímého kontaktu prodavače s potenciálním kupujícím. |
Arbitrary decision technique = technika arbitrážního rozhodnutíRozhodování o rozpočtu firmy, vycházející více než ze skutečnosti a číselných údajů ze zkušeností a intuice vlastníka firmy. |
Architektura aplikačníStruktura a význam aplikací informačních systémů. Je zde patrný rychlý vývoj od převažující podpory interního řízení firmy podle jeho jednotlivých úrovní až po aplikace realizující vazby firmy na externí okolí, řízení vztahu k zákazníkům apod. |
Architektura IS/ITK vyjádření základního konceptu různých oblastí jejich řešení, resp. k vyjádření pohledů na jejich řešení. |
Architektura prodejnyPůsobí jako stimul již na relativně velké vzdálenosti. Pomocí zajímavého architektonického řešení je možné přilákat zákazníka blíže a umožnit tím i působení ostatních vnějších stimulů působících z větší blízkosti. |
Architektura řízení IS/ITDefinuje jednotlivé oblasti řízení IS/IT a jejich vzájemné vztahy. |
Architektura služeb IS/ITJe to struktura poskytovaných služeb a jejich vzájemné vztahy. Vyjadřuje, jaké aplikační a technologické funkce musí informační systém poskytovat interním pracovníkům nebo externím zákazníkům a partnerům. |
Architektura technologickáReprezentuje uspořádání širokého spektra informačních a komunikačních technologií, tj. softwarových a technických prostředků. |
Areál skladovýRůzně velká soustředění skladů. |
Assemblers = kompilátořiVelkoobchodníci, kteří soustřeďují zboží, nakupované zpravidla z většího množství zdrojů, balí je do krabic nebo je konzervují a připravují zásilku zboží pro maloobchod nebo sklad. |
Assesment center = hodnotící střediskoPoužívané pro programy rozvoje řídících pracovníků, jeho cílem je vyhodnotit sílu a slabost zaměstnanců ve vztahu k jejich výkonu a na základě těchto zjištění vytvořit pro ně dlouhodobé vzdělávací programy. |
Assets = aktivita, jměníFyzické zdroje ve vlastnictví společnosti, hotovost, cenné papíry, pohledávky, zásoby, zařízení atd. |
Associated (cooperative) buying officesRezidentské nákupní kanceláře, které slouží skupinám nebo sdružením maloobchodních firem. |
Assortment = sortimentNabídka v obchodě. |
Assumptive close = předpokládané ukončení (uzavření prodeje)Prodavač začne vyplňovat účtenku nebo objednávkový formulář, předpokládá při tom, že se zákazník již rozhodl pro nákup zboží. |
Atmosféra nákupníJe výsledek působení prostředí maloobchodní jednotky (nákupního prostředí) a jeho kvantitativních znaků na smysly. |
Atmospheric = atmosféraSnaha maloobchodníka vytvořit ve svém obchodě prostředí, které má určitý emocionální vliv na zákazníka. |
AtomizaceVelký počet obchodních živností, likvidace dřívějších velkých obchodních organizací a jenom pozvolné vytváření nových filiálkových podniků je další charakteristickou oblastí restrukturalizace. |
Attitude = postoj, přístupZpůsob myšlení, cítění a jednání ve vztahu k určitému prvku daného prostředí, postoj je reakce, které se učíme, která nám není vrozená. |
Attitude advertisingviz. institutional advertising |
Au nomSměnka, cenný papír, akcie, znějící na jméno osoby na směnce napsané. |
Au porteurSměnka, cenný papír, akcie, jejímž majitelem je osoba, která ji má v rukou, doručitel. |
Auction company = aukční společnostBroker (makléř), pověřený prodávajícím zabezpečit odbyt zboží za jakoukoliv cenu, převyšující předem stanovené minimum. |
Audiovisuals = audiovizuální prostředkyProstředky, diapozitivy, filmy, používané maloobchodníky k podpoře prodeje jejich zboží a služeb. V mnoha případech nahrazují mnohem nákladnější osobní prezentaci. |
Audit interní komunikaceHloubková analýza informačních vazeb a toků uvnitř firmy, zaměřená na popsání klíčových cílových skupin pro interní komunikaci a identifikaci hlavních typů informací, jimiž je tyto skupiny nutné saturovat; audit je jedním ze vstupů při přípravě strategie a plánů interní komunikace. |
Audit sociálníOvěřuje, zda existuje požadovaný vztah mezi řízením lidí a zákonnými normami a stanovenými podnikovými pravidly a kritérii. |
AuditorPodle zákonu ČNR č. 524/1992 Sb. o auditorech a Komoře auditorů České republiky je to fyzická osoba, která je zapsána v seznamu auditorů vedeném komorou, ale i právnická osoba, která je rovněž zapsána v seznamu auditorů a jejichž auditorskou činnost vykonávají auditoři jménem těchto právnických osob. |
AukceDražba - veřejný prodej zboží. Toto zboží je na aukci přítomno nebo je zastoupeno vzorkem. Kupující má možnost si nabízené zboží prohlédnout. U běžných aukcí připadne zboží tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu. Rozlišujeme dva druhy aukce. Anglický způsob, kde se cena potupně zvyšuje podle nabídek. Holandský způsob, u kterého se postupuje obráceně, a to od nejvyšší ceny k nejnižší. |
Authority = autoritaPředstavuje sílu, mající vliv na ostatní osoby, prosazující rozhodnutí a kontrolující činnost zaměstnanců. |
Autocratic leaders = autokratičtí vedoucíOvládají podřízené pomocí strachu, jsou přísní, dominantní a nároční. |
Automatic replenishment (fill in) system = systém automatického doplňováníMetoda doplňování zásob, která užívá vzorec Q=(T1+T2)R* k určení, jaké množství zásob je nutno doobjednat. |
AutosalonNákup a prodej nových a předváděcích automobilů; nové automobily jsou všechny nejeté automobily, které se nacházejí na skladě importéra, nebo jednotlivých prodejců. předváděcí automobily jsou krátkodobě jeté automobily, které oficiální prodejci používali pro zkušební jízdy, pro předvádění na výstavách, nebo jako referentské vozy. U těchto automobilů je zaručen pravidelný servis v autorizovaných značkových servisech, jsou ve výborném stavu a u celé řady z nich je poskytována i prodloužená záruka. |
AvalSměnečný rukojmí, ručitel, směnečné rukojemství (ručení) třetí osobou. |
AvalátÚčastník, za kterého se směnečný ručitel (aval) zaručuje |
AvalistaSměnečný ručitel. |
Average markup = průměrná obchodní přirážkaVýpočet určující průměr všech obchodních přirážek, stanovených pro různé výrobkové řady, kategorie zboží, cenové řady, doplňkové nákupy atd. |
AvizoNávěstí, které zasílá výstavce cizí směnky směnečníkovi, v němž mu oznamuje, proč na něho vystavil směnku. |