pátek, 17. května 2024, 09.16
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
V
Velkoobchod dodávkový (skladový)Dodávkový (skladový) velkoobchod je nejobvyklejším systémem velkoobchodu, kdy se udržují zásoby ve skladě a zboží se rozváží na základě objednávky až do „domu“. |
Velkoobchodní cenaCena, za kterou je prodáváno zboží ve velkoobchodě maloobchodu, popř. konečným spotřebitelům |
Velkoobchodní maržeRozpětí mezi nákupní a prodejní cenou, která se používá v velkoobchodu. |
Velkoobchodní obratObrat ve velkoobchodě. |
Velkoprodejna odbornáOdborná velkoprodejna je představitelem samoobslužné prodejny specializované, tj. zaměřené na omezený rozsah sortimentu nepotravinářského zboží při poskytnutí velkého výběru zboží v tomto zaměření (oboru). Obvyklá velikost je 2 – 6 tis. m2 prodejní plochy. |
Velký podnikS 250 a více zaměstnanci a s výší obratu nad 50 mil. Eur. |
Veřejná obchodní společnostZkratky– v.o.s. (př. Novák a spol.) nebo veř. Obch. Spol.; tato společnost nepotřebuje základní kapitál, používána v historii hlavně na počátku 90. let, kdy v ČR nebylo moc kapitálu, ale má jednu velkou vadu – ručí se celým majetkem obchodním i osobním. Doporučuje se tedy maximálně pro rodinné aktivity – loajalita rodinných příslušníků. |
VěřitelRučení, právo prostředek k zajištění věřitelovy pohledávky; spočívá v tom, že se třetí osoba (ručitel) zaváže splnit pohledávku sama, nesplní-li ji dlužník. |
Věrnostní programProgramy zaměřené na vytváření dlouhodobého vztahu mezi klientem a značkou (loajalitu); jsou jedním z nástrojů customer relations managementu (CRM); jejich hlavním smyslem je přimět zákazníka, který jednou nakoupil nebo využil produktu či služby firmy, aby se stal zákazníkem (spotřebitelem) trvalým; principem fungování věrnostních programů je registrace zákazníka (např. pomocí přihlášky do soutěže o ceny) a následná stimulace akčními nabídkami, kumulací bodů či známek, obdržených za každý nákup v určité hodnotě apod. |
Vertikální fúzeJestliže jeden podnik vystupuje jako potenciální nebo skutečný dodavatel výrobků či služeb pro podnik druhý. Podnik se při fúzi rozšiřuje směrem ke zdrojům surovin nebo ke konečnému spotřebiteli. |
Vertikální koncentraceKoncentrací rozumíme soustředění menších provozních jednotek ve vyšší celky. Koncentrace vertikální - vyšší celek v sobě zahrnuje určitou část nebo celý výrobní úsek od prvotní výroby až do úplného zhotovení výrobku. Příkladem koncentrace vertikální jsou některé železárny, mající své vlastní rudné i uhelné doly, vysoké peci atd., nebo Baťovy závody, které v sobě soustřeďují zpracování většiny surovin, nářadí a látek pomocných, potřebných k výrobě obuvi. I v obchodě se objevují podobné koncentrační snahy. Za obdobu koncentrace vertikální v obchodě můžeme považovat velké obchodní domy, soustřeďující pod jedním vedením prodej nejrůznějšího zboží. |
Vertikální kooperaceSpojení zájmů a následná spolupráce ve směru dodavatel/odběratel. |
Vícelůžkový pokojPokoj se třemi nebo více lůžky. |
VinkulaceFinančnictví, [latina], opatření, kterým se omezuje disponování s cennými papíry. Nakládání s vinkulovanými papíry se váže na heslo, nějaký účel, splnění podmínky ap. Takové opatření je poznačeno přímo na papíru nebo je vede v patrnosti instituce, u níž se uplatňují nároky s cenným papírem spojené. Vázání výplaty vkladu nebo prodeje cenného papíru na splnění určité podmínky je nástrojem vkladatele proti neoprávněnému nebo nežádoucímu výběru jeho vkladu. |
Vis maiorKlauzule, která limituje odpovědnost dodavatelů a dopravců za určitých okolností. Obvykle je tato klauzule zahrnuta v smluvních podmínkách. |
VistasměnkaSměnka splatná na viděnou, při předložení, tzn. Kdykoli při předložení. |
Vistasměnka časováLhůtová směnka. |
Vistasměnka lhůtníDoba splatnosti je stanovena na určitý den po viděné, např. se splatností 3 týdny po viděné. |
Vize podnikuPředstava, jakým směrem by se měl podnik ubírat v následujících letech. |
Vlastní značky maloobchoduNěkteré maloobchody a obchodní řetězce mají své vlastní značky sortimentu. Tím se odlišují od ostatních potravin. Většinou jsou levnější. |