pátek, 26. dubna 2024, 14.57
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
8
80 – 20 principleZásada 80-20; předpokládá, že se 80% z ročního objemu tržeb vytváří 20% druhů nabízeného zboží. |
A
ABC analysis = metoda ABCMetoda kontroly zásob, která rozděluje zboží do tří skupin v závislosti na jeho obrátce. Uplatnění této metody vychází ze zkušenosti, že je obvykle velmi pracné a často i neúčelné věnovat všem druhům zboží stejnou pozornost. |
AbsenceLze ji charakterizovat jako poměr (skutečně odpracované dny/ celkový počet pracovních dnů) nebo (počet zameškaných dnů/celkový počet pracovních dnů). Její příčiny jsou nemoc, ošetřování dítěte, rodinné důvody atd. |
Account managerFunkce v reklamní či PR agentuře; pracovník oddělení client service, jenž je přímo odpovědný za řízení zakázky pro konkrétního klienta; řídí práci na zakázce, je klíčovou kontaktní osobu pro klienta; podléhá client service managerovi a k dispozici může mít další zaměstnance v pozici account executive. |
Accountability = zodpovědnostZaměstnanci jsou odpovědni za svěřenou práci svým nadřízeným. |
Accounts receivable = pohledávkyFinanční prostředky, které zákazníci dluží dodavateli za dodané výrobky a služby. |
AcidTest ratio viz quick (acid-test) ratio. |
AdjustaceTechnika, [latina], úprava výrobku pro uchování jeho užitné hodnoty pro spotřebitele, mj. vhodným obalem obsahujícím údaje o výrobku (zboží). |
Administrativní plochyJsou prostory, které nesouvisí přímo s prodejem, ale slouží k zajištění administrativních činností, jako je například účetnictví obchodu. |
Advertising = reklamaNeosobní komunikace, kterou maloobchodník realizuje prostřednictvím placených sdělovacích prostředků, forma neosobního prodeje, zaměřená na velký počet potenciálních kupců. |
Advertising agency = reklamní agenturaFirma specializující se na plánování, přípravu a umístění reklamy, zadané jí zákazníkem do sdělovacích médií. |
Advertising mediumProstředek, který přenáší poselství určené k podpoře prodeje určitého výrobku skutečným nebo potenciálním kupcům. |
Advertising specialitiesLaciné výrobky, rozdávané zákazníkům s cílem propagovat firmu nebo oznámit určitou událost. |
Agate line = perličková řádkaUkazatel, podle něhož se stanoví cena za prostor pro reklamu v novinách, 14 perličkových řádek se rovná jednomu palcovému sloupci. |
Agents and brokers = agenti a brokeřiZprostředkovatelé, kteří vykonávají funkci distribuční cesty, vystupují jako zástupci výrobců, velkoobchodníků nebo maloobchodníků, za své služby získávají poplatek nebo provizi, viz též brokers. |
Agenturní – traťový velkoobchodNezajišťuje fyzický pohyb zboží přes vlastní sklad. Organizuje dodávky z výroby od jiných velkých dodavatelů odběratelům. Dodávka je časově delší než u dodavatelského velkoobchodu. |
Agenturní práce (temporary help, dočasné přidělení pracovníka)Agenturní práce představuje pronájem pracovníků od agentury na konkrétní pracovní místo a v konkrétní dobu. Umožňuje pružně doplňovat vlastní firemní strukturu pracovníků, ať již z důvodu potřeby vysoce specializovaného pracovníka na omezený čas (např. IT odborník při zavádění nového informačního systému), nebo z nutnosti pokrýt výkyvy v potřebě pracovníků. |
AkceV marketingové terminologii „event“ nebo „special event“; jeden z nástrojů public relations či sales promotion; rozsahem, zaměřením i provedením se akce výrazně liší – od uzavřených pracovních setkání v úzkém kruhu (např. media roundtable), přes akce rozsáhlejší, s pevnou formální i programovou strukturou (tisková konference, dealer’s day, veletržní prezentace, valná hromada, launch nové služby či produktu ad.) až po akce ryze společenské (recepce, koktejl, garden party apod.); akce zaměřené na podporu prodeje určitého výrobku či služby by měly být součástí plánu marketingové komunikace; organizování akcí se věnují specializované týmy v PR či promotion agenturách. |
Akce (v prodejně)Prodejně propagační akce prodejce, kdy zboží je prodáváno za sníženou cenu s cílem motivovat spotřebitele k vyšší poptávce po zboží. |
AkceptPředstavuje přijetí cizí směnky, resp. podpis osoby, která se zavazuje směnku v den splatnosti zaplatit akceptace směnky, směnka se stává platnou až jejím přijetím (akceptací) směnečníkem. |