úterý, 16. července 2024, 23.50
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
O
Obchodní smlouvaNormovaný dokument, který se používá pro uzavírání obchodů, má své zákonné náležitosti, které musí být splněny, bez obchodní smlouvy nemůžeme uzavírat obchody |
Obchodní sortimentSoubor výrobků uspořádaných podle určitého obchodního záměru. Obchodním sortimentem je vše, co se vyrábí a poté vchází do sféry oběhu. |
Obchodní společnostiVeřejná obchodní společnost, komanditní společnost, společnost s ručením omezeným, akciová společnost, evropská společnost a evropské hospodářské zájmové sdružení; obchodní společnost ("společnost") je právnickou osobou založenou za účelem podnikání, nestanoví-li právo Evropských společenství či zákon jinak. |
Obchodní střediskaKoncentrace různých obchodních jednotek v jednom velkém celku, většinou s velice širokým sortimentem spotřebního zboží. |
Obchodní úvěrCizí zdroj krytí, úvěr vystavený svému odběrateli, nejde o půjčení peněz,ale jde o to,že nám nezaplatí za odběr zboží, počkáme mu s platbou, je poskytován i bez úročně pro vybrané odběratele. |
Obchodní zástupceFyzická nebo právnická osoba, která se smlouvou o obchodním zastoupení zavazuje, že bude ve stanovené územní oblasti za odměnu (provizi) soustavně zprostředkovávat pro zastoupeného uzavírání kupních smluv na dodávky zboží či služeb. |
Obchodní ziskDosahuje se uspokojováním zákazníků (pomocí marketingových taktik jako např. public relations). Uspokojování potřeb zákazníků podle jejich přání a stále se měnícím požadavkům, chováním a měnícím se jeho preferencí. |
Obchodní zprostředkovatel (makléř)Vedlejší účastník směny, který napomáhá k uzavření kupní a jiné smlouvy; odměnou dostává provizi. V obchodě je jím například obchodní zástupce, agent, jednatel, broker, komisionář. Je samostatným obchodníkem (firmou), který jedná na cizí účet a cizím jménem, pokud má plnou moc, může sám sjednávat obchod se zbožím či cennými papíry, pojištění, dopravu apod., má vysoké znalosti trhu a subjektů na něm, připravuje obchodní transakce pro další dva partnery, nepřichází do styku se zbožím ani s peněžními prostředky. |
Oběžná aktiva, oběžný majetekMění svou podobu, jednorázově se spotřebuje,nemůžeme ho použít do další činnosti, bude zpracován a změní svou podobu. |
Oběžné prostředkyOběžný majetek, který nám slouží k vykonávání platebního styku, jednak to jsou hotové peníze například v pokladně, jednak peníze na našem běžném účtu, jsou to prostředky, které cirkulují v obchodním procesu. |
Obslužný standardČinnosti sloužící k obsluze zákazníka uznávané jako základní a obvyklé měřítko obsluhy zákazníka. |
Obvodová vybavenostVybavenost prodejny zařízením. |
Ocenění kvalityOznačení výrobků velice hodnotné produkce. |
Ochrana přírodyJe multidisciplinární, poměrně mladý obor, který využívá základních poznatků z biologie a aplikuje je na možnosti a potřeby lidské společnosti. V roce 1956 byl schválen první zákon na ochranu přírody V současné době je ochrana přírody snahou o společenský konsenzus (tedy sjednocení pohledu různých subjektů, počínaje prostým občanem, přes samosprávy, podnikatelské subjekty, až po státní a mezinárodní úroveň). |
Ochrana spotřebitelůSledování parametrů prodeje a výrobků z hlediska ochrany zdraví a práv spotřebitele. |
Ochranný pracovní oděvOsobní ochranná výstroj, chránící tělo proti vlivům prostředí, bývají to obvykle oděvy z tkanin vhodně upravených, s vrstvou z azbestu, popřípadě s nalisovanými hliníkovými fóliemi (proti ohni), kožené zástěry (kovářské), plynotěsné oděvy s kuklou a maskou, oděvy s přetlakem vzduchu, protiradiační oděvy, pro zvýšení bezpečnosti pracujících například ochranné oděvy barevné, ochranné oděvy s fosforescenčním účinkem. |
Odborné prodejnyMají hluboký sortiment při omezeném rozsahu skupin spotřebitelského zboží, vyšší ceny, které zahrnují i náklady na zboží s menší obrátkou, vyšší náklady na personál a obecné zaměření pozornosti na cenově náročnější sortiment. Jsou zde vysoké nároky na počet a odbornost personálu, na doprovodné služby. Odborné prodejny jsou dislokovány do center měst, bočních ulic v centrech měst a v regionálních nákupních střediscích, kde převažuje sortiment občasné a dlouhodobé potřeby, někdy jsou také dislokovány v obytných zónách a v obvodových centrech. U nepotravinářského zboží a u potravinářských prodejen spojených s občerstvením (cukrárna, lahůdky, pekařství) se počet prodejen zvyšuje nepatrně, počet prodejen potravin se širším sortimentem se snižuje. Mezi specializované (odborné) prodejny se řadí např. elektro, klenoty – hodiny, pánské a dámské oděvy, nábytek, cukrárna atd. |
Odborné velkoprodejny- nejmladší forma diskontní prodejny, - velké ucelené soubory nepotravinářského zboží zaměřené na druhy s rychlou obrátkou, - navazují na specializované obchodní doby, - samoobsluhy vertikálně řešené, - nižší ceny, - prodejní plocha 2 000 – 4 000 m2, - např. prodejny pro kutily, zahrádkáře, pro domácnost, oděvy, nábytek (Ikea). |
Odeslání fakturyMoment, kdy fakturu odešlu svému zákazníkovi, ať už mailem nebo poštou. |
Odložené věciJe-li s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí, odpovídá ten, kdo ji provozuje, fyzické osobě za škodu na věcech odložených na místě k tomu určenému nebo na místě, kam se obvykle odkládají. Ledaže by ke škodě došlo i jinak. Za klenoty, peníze a jiné cennosti se takto odpovídá jen do výše stanovené prováděcím předpisem. Byla-li však škoda na těchto věcech způsobena těmi, kteří v provozu pracují, hradí se bez omezení. Za škodu způsobenou na věcech odložených v dopravních prostředcích hromadné dopravy odpovídá provozovatel jen v případě, pozbyl-li občan při poškození (nebo zcizení) možnosti je opatrovat. |