úterý, 16. července 2024, 23.32
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
O
Obchodní domy specializované- jsou doplňkem plnosortimentních obchodní domů (nalézají se v jejich blízkosti) - sortiment se týká nepotravinářského zboží (odívání) - prodejní plocha 1 000 m2 - 2 – více podlaží - cenová úroveň střední a vyšší - používá se vertikální i horizontální kooperace |
Obchodní domy univerzálníPředstavují soubor specializovaných prodejen pod jednou střechou; v sortimentu mají zařazeny potraviny, občerstvení, restauraci atd.; rozsah druhů zboží je cca 100 – 200 tis. zaměřených na střední až vyšší úroveň kvality i cen; běžný obchodní dům má max. rozlohu 10 – 20 tis. m2 a min. 4 – 6 tis. m2; uplatňují vertikální kooperaci rozložení prodejen v obchodním domě ve více podlaží; v obchodním domě se kombinují prodej s obsluhou, samoobsluhy a doplňkové prodejní úseky (Shop in Shop – často pronajaté); uplatňují se v centrech měst, regionálních nákupních střediscích, ve čtvrťových centrech velkoměst. |
Obchodní důmObchodní domy představují klasické obchodní jednotky, které poprvé soustředily nákup „pod jednu střechu“, nabízely široký i hluboký sortiment. Původně byly zaměřeny na nepotravinářský sortiment, dnes jsou obvyklou součástí každého plnosortimentního obchodního domu i supermarket a občerstvení. Obvyklá velikost těchto prodejních jednotek je 6-10tis.m2., ve velkých městech jsou rozlohy ploch několik desítek tis.m2. Obchodní domy jsou situovány do několika podlaží. Původní pultový prodej se dnes mísí s dílčí uzavřenou nebo otevřenou samoobsluhou a volným výběrem zboží. Počet druhů zboží ve velkých plnosortimentních obchodních domech se odhaduje na 200tis. položek. |
Obchodní firma- název, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku - podnikatel je pak povinen činit právní úkony pod svou firmou |
Obchodní kapitálZdroje krytí obchodní společnosti, rozděluje se na vlastní a cizí, stručně řečeno jsou to všechna pasiva společnosti; slouží nám k fungování společnosti, k nákupu a pořízení aktiv. |
Obchodní kapitálové společnostiNutný základní kapitál. Společnost s ručením omezeným, akciová společnost. |
Obchodní kategorieDruh obchodní činnosti v agregované podobě, charakterizovaný společnými obecně vymezitelnými znaky; člení se na obchodní prostředníky a zprostředkovatele. |
Obchodní komoraZakládá se aby pomohla svým členům s podnikáním, například rozšířené jsou složené obchodní komory mezi dvěma státy. Hlavním cílem komory je poskytování informací o možných obchodních partnerech v obou zemích a o základních podmínkách vzájemných obchodních styků. Veškeré služby poskytuje komora na komerční bázi všem zájemcům, svým členům pak za zvýhodněných podmínek. |
Obchodní kontoryHlavní obchodní a diplomatická střediska hanzy v zahraničí; původně sklady a domy kupců s privilegovaným právním postavením, v 15. století podřízeny vedení hanzy. Nejvýznamnějším kontorám byly Stalhof v Londýně, Petershof v Novgorodě, Osterlingenhaus v Bruggách a Deutsche Briicke v Bergenu. |
Obchodní logistikaČasově vztažené umísťování zdrojů určených k obchodu, uvádí do vztahu zboží, lidi, výrobní kapacity a informace, aby byly na správném místě ve správném čase, ve správném množství a ve správné kvalitě za správnou cenu. |
Obchodní maržeRozdíl v cenách nákupu a prodeje, buď každého jednotlivého zboží, nebo celkové sumy za určité období. |
Obchodní obratJe to velikost našich všech obchodů, obrat je vlastně velikost peněz, které naší firmou protečou;pozor nejde o zisk!!je to pouze hrubé číslo výnosů, po odečtení od nákladů získáme teprve náš zisk. |
Obchodní operaceVeškeré obchodní záležitosti, nákupy, prodej,uzavírání smluv atd. |
Obchodní politikaCelková strategie firmy, její celkové působení na společnost, nejde jen o nákupy a prodeje,ale obecné působení firmy, její public relation atd. |
Obchodní právoObchodní právo se týká zejména fyzických a právnických osob v postavení podnikatelů, postavení a funkce obchodního rejstříku a povinností osob, které se do rejstříku zapisují, postavení, druhy, vznik, zánik a změny obchodních společností a družstva, cenných papírů, včetně obchodování na burze i mimo burzu, právních vztahů vyplývajících z průmyslového vlastnictví, včetně tzv. práv z know-how. |
Obchodní propagacepodpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele služeb. |
Obchodní prostředníci- představují obchodní firmy (činnosti), - jsou prostředníky směny mezi prodávajícím a kupujícím z hlediska - nabídky zboží, - jeho dodání, - vyúčtování, - plné odpovědnosti. Mezi obchodní prostředníky patří: 1. maloobchod, 2. velkoobchod, 3. zahraniční obchod. |
Obchodní rejstříkObchodní rejstřík, veřejný seznam, do kterého se zapisují údaje zejm. o podnikatelích, o nichž to stanoví zákon. Skutečnosti zapsané v obchodním rejstříku jsou právně účinné. V ČR jsou obchodní rejstříky vedeny příslušnými soudy a zveřejňovány v Obchodním věstníku. Veřejný seznam, do kterého se zapisují zákonem stanovené týkající se podnikatelů, popřípadě jiných osob, o nichž to stanoví zvláštní zákon, vede je tzv. rejstříkový soud. |
Obchodní reprezentantKaždá firma založená podle běžných obchodních zásad má fakticky vždy nejméně jednoho reprezentanta, který je oprávněn za příslušnou společnost jednat, podepisovat listiny a vystupovat v právních vztazích. |
Obchodní rozpětíRozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou zboží; slouží k úhradě nákladů oběhu a k tvorbě zisku. V ČR v organizacích vnitřního obchodu je obchodní rozpětí rozdíl mezi maloobchodní cenou a obchodní cenou. V organizacích zahraničního obchodu je vymezeno obchodní přirážkou nebo srážkou; jde o rozdíl mezi cenou zahraniční a kupní, resp. prodejní cenou v tuzemsku, přičemž do obchodní rozpětí se nezahrnují přímé obchodní náklady v zahraničí. |