úterý, 16. července 2024, 23.32
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
O

Obchodní domy specializované

- jsou doplňkem plnosortimentních obchodní domů (nalézají se v jejich blízkosti)
- sortiment se týká nepotravinářského zboží (odívání)
- prodejní plocha 1 000 m2
- 2 – více podlaží
- cenová úroveň střední a vyšší
- používá se vertikální i horizontální kooperace

Obchodní domy univerzální

Představují soubor specializovaných prodejen pod jednou střechou; v sortimentu mají
zařazeny potraviny, občerstvení, restauraci atd.; rozsah druhů zboží je cca 100 – 200 tis.
zaměřených na střední až vyšší úroveň kvality i cen; běžný obchodní dům má max. rozlohu
10 – 20 tis. m2 a min. 4 – 6 tis. m2; uplatňují vertikální kooperaci rozložení prodejen
v obchodním domě ve více podlaží; v obchodním domě se kombinují prodej s obsluhou,
samoobsluhy a doplňkové prodejní úseky (Shop in Shop – často pronajaté); uplatňují se
v centrech měst, regionálních nákupních střediscích, ve čtvrťových centrech velkoměst.

Obchodní dům

Obchodní domy představují klasické obchodní jednotky, které poprvé soustředily nákup „pod jednu střechu“, nabízely široký i hluboký sortiment. Původně byly zaměřeny na nepotravinářský sortiment, dnes jsou obvyklou součástí každého plnosortimentního obchodního domu i supermarket a občerstvení. Obvyklá velikost těchto prodejních jednotek je 6-10tis.m2., ve velkých městech jsou rozlohy ploch několik desítek tis.m2. Obchodní domy jsou situovány do několika podlaží. Původní pultový prodej se dnes mísí s dílčí uzavřenou nebo otevřenou samoobsluhou a volným výběrem zboží. Počet druhů zboží ve velkých plnosortimentních obchodních domech se odhaduje na 200tis. položek.

Obchodní firma

- název, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku
- podnikatel je pak povinen činit právní úkony pod svou firmou

Obchodní kapitál

Zdroje krytí obchodní společnosti, rozděluje se na vlastní a cizí, stručně řečeno jsou to všechna pasiva společnosti; slouží nám k fungování společnosti, k nákupu a pořízení aktiv.

Obchodní kapitálové společnosti

Nutný základní kapitál. Společnost s ručením omezeným, akciová společnost.

Obchodní kategorie

Druh obchodní činnosti v agregované podobě, charakterizovaný společnými obecně vymezitelnými znaky; člení se na obchodní prostředníky a zprostředkovatele.

Obchodní komora

Zakládá se aby pomohla svým členům s podnikáním, například rozšířené jsou složené obchodní komory mezi dvěma státy. Hlavním cílem komory je poskytování informací o možných obchodních partnerech v obou zemích a o základních podmínkách vzájemných obchodních styků.
Veškeré služby poskytuje komora na komerční bázi všem zájemcům, svým členům pak za zvýhodněných podmínek.

Obchodní kontory

Hlavní obchodní a diplomatická střediska hanzy v zahraničí; původně sklady a domy kupců s privilegovaným právním postavením, v 15. století podřízeny vedení hanzy. Nejvýznamnějším kontorám byly Stalhof v Londýně, Petershof v Novgorodě, Osterlingenhaus v Bruggách a Deutsche Briicke v Bergenu.

Obchodní logistika

Časově vztažené umísťování zdrojů určených k obchodu, uvádí do vztahu zboží, lidi, výrobní kapacity a informace, aby byly na správném místě ve správném čase, ve správném množství a ve správné kvalitě za správnou cenu.

Obchodní marže

Rozdíl v cenách nákupu a prodeje, buď každého jednotlivého zboží, nebo celkové sumy za určité období.

Obchodní obrat

Je to velikost našich všech obchodů, obrat je vlastně velikost peněz, které naší firmou protečou;pozor nejde o zisk!!je to pouze hrubé číslo výnosů, po odečtení od nákladů získáme teprve náš zisk.

Obchodní operace

Veškeré obchodní záležitosti, nákupy, prodej,uzavírání smluv atd.

Obchodní politika

Celková strategie firmy, její celkové působení na společnost, nejde jen o nákupy a prodeje,ale obecné působení firmy, její public relation atd.

Obchodní právo

Obchodní právo se týká zejména fyzických a právnických osob v postavení podnikatelů, postavení a funkce obchodního rejstříku a povinností osob, které se do rejstříku zapisují, postavení, druhy, vznik, zánik a změny obchodních společností a družstva, cenných papírů, včetně obchodování na burze i mimo burzu, právních vztahů vyplývajících z průmyslového vlastnictví, včetně tzv. práv z know-how.

Obchodní propagace

podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele služeb.

Obchodní prostředníci

- představují obchodní firmy (činnosti),
- jsou prostředníky směny mezi prodávajícím a kupujícím z hlediska
- nabídky zboží,
- jeho dodání,
- vyúčtování,
- plné odpovědnosti.
Mezi obchodní prostředníky patří:
1. maloobchod,
2. velkoobchod,
3. zahraniční obchod.

Obchodní rejstřík

Obchodní rejstřík, veřejný seznam, do kterého se zapisují údaje zejm. o podnikatelích, o nichž to stanoví zákon. Skutečnosti zapsané v obchodním rejstříku jsou právně účinné. V ČR jsou obchodní rejstříky vedeny příslušnými soudy a zveřejňovány v Obchodním věstníku.
Veřejný seznam, do kterého se zapisují zákonem stanovené týkající se podnikatelů, popřípadě jiných osob, o nichž to stanoví zvláštní zákon, vede je tzv. rejstříkový soud.

Obchodní reprezentant

Každá firma založená podle běžných obchodních zásad má fakticky vždy nejméně jednoho reprezentanta, který je oprávněn za příslušnou společnost jednat, podepisovat listiny a vystupovat v právních vztazích.

Obchodní rozpětí

Rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou zboží; slouží k úhradě nákladů oběhu a k tvorbě zisku. V ČR v organizacích vnitřního obchodu je obchodní rozpětí rozdíl mezi maloobchodní cenou a obchodní cenou. V organizacích zahraničního obchodu je vymezeno obchodní přirážkou nebo srážkou; jde o rozdíl mezi cenou zahraniční a kupní, resp. prodejní cenou v tuzemsku, přičemž do obchodní rozpětí se nezahrnují přímé obchodní náklady v zahraničí.