středa, 17. července 2024, 00.45
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
M
Model stimulace optimálníVychází ze vzájemného působení vnějších a vnitřních vektorů sil v rozhodovacím poli spotřebitele. |
Modely motivační freudovskéMezi motivační freudovské modely patří ty přístupy, které vycházejí v charakteristice spotřebního chování z analýzy motivačních struktur člověka jako hybných sil, které člověka orientují, aktivizují k chování i k vnitřnímu prožitku kupních a spotřebních činností. |
MonopolVýhradní nebo rozhodující právo či postavení organizace, skupiny, státu i jednotlivce v určité oblasti. Monopol ekonomický, výsadní postavení hospodářského subjektu, které se projevuje v možnosti dosahovat ekonomických výhod, kontrolovat určitou oblast hospodářství, určovat ceny ap., jehož podstatou je specifický výrobní vztah. Původně znamenal "jediného prodávajícího" a byl protikladem ke konkurenci. Stal se též synonymem pro určitou organizační formu ekonomického monopolu (kartel, syndikát trust, koncem ap.), sdružení velkých kapitalistických podniků na vysokém stupni koncentrace kapitálu, které odstraňuje rozhodující postavení volné konkurence a prostřednictvím určování monopolních cen dosahuje monopolního zisku. Monopol neodstraňuje konkurenci jako takovou, ta nabývá rozmanitější a ostřejší formy. Monopol socialistického státu vyplývá z povahy socialistické ekonomiky, spočívající v zespolečenštění výrobních prostředků, a zahrnuje zejména oblast ekonomicko-finančních styků se zahraničím. Viz také monopol vnějších ekonomických vztahů. |
Monopolní postavení na trhu-Pro tuto tržní strukturu je charakteristická přítomnost pouze jediného výrobce na trhu dané produkce. Podstatné je rovněž skutečnost, že výrobek v podmínkách monopolu nemá žádné blízké substituty. |
MotelJe ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, poskytující přechodné ubytování a služby s tím spojené pro motoristy a člení se do čtyř tříd |
Motivace pracovní, stimulyVnější pobídka k pracovnímu chování. Stimul jako iniciátor pracovní aktivity bývá většinou záměrně konstruován a využívá k regulaci pracovního chování určité stránky a určitého typu – co, jak, kolik, kdy a kde se má vykonat. |
MotorestMusí být situování tak, aby v jeho bezprostřední blízkosti byla možnost parkování motorových vozidel hostů |
MPO Ministerstvo průmyslu a obchodu České republikyJe ústředním orgánem státní správy pro státní politiku v oblasti průmyslu, obchodu, surovin a ekonomických vztahů vůči zahraničí |
MSPMalý a střední podnik; nejčastěji bývají podniky rozdělovány Dle kvantitativních hledisek, např. dle počtu zaměstnanců, výše obratu, aktiv; je třeba si uvědomit, že odlišnost chápání malého a středního podnik je dána rovněž předmětem podnikání (odvětím), velikostí sídla podniku, stylem řízení podniku. |
Multilaterální nettingDohoda mezi třemi a více stranami o vzájemném započtení pohledávek a závazků. Závazky mohou vyplývat z finančních kontraktů, převodů nebo kombinace obou. Multilaterální netto vypořádání platebních závazků. Tento systém provazuje ústřední protistrana. Multilaterální čistá pozice je zároveň dvoustranná čistá pozice mezi účastníkem a ústřední protistranou. Viz. též Dvoustranný netting, Multilaterální čistá pozice a pro vypořádání, systém multilaterálního vzájemného započtení pohledávek a závazků. |
Multinacionální korporaceJde o společnosti nebo jednotky, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, které jsou založené v různých zemích a vzájemně propojené tak, že jedna nebo více z nich může vyvíjet významný vliv na činnost druhých, zvláště s ohledem na společné využívání znalostí a zdrojů. |
MzdaZ ekonomického hlediska významný stimulátor; umožňuje zaměstnaným uspokojovat celou řadu potřeb prostřednictvím získaných peněz. |
N
Na řadDoložka znamenající, že se směnkou či cenným papírem je dovoleno obchodovat na kapitálovém trhu. |
Nabídka zbožíNabídka zboží znamená informování zákazníka o sortimentu jednotky, při obsluze (prodejním rozhovoru) zjištění přání zákazníka, nabídka vhodného druhu zboží, s využitím optické nabídky vystavením zboží, fotografií, katalogem, obrazovým záznamem. |
Nadlinkové komunikaceAbove-the-line (ATL); hovorové označení těch forem marketingové komunikace, které jsou zaměřeny na širokou veřejnost, zejména televizní, rádiové, tiskové a venkovní reklamy; původ pojmu spočívá v účetnictví reklamních agentur, kde „linka“ oddělovala reklamu v masmédiích, u nichž média platila agentuře provizi za zprostředkování reklamy – na rozdíl od komunikace podlinkové, kde provize neexistovala (toto rozlišení ztratilo na významu oddělením mediálních agentur od reklamních). |
Nadnárodní podnikyPodnik v dané ekonomice může být limitován nějakými faktory 1) pokles odbytu 2) omezení nějakou legislativou – protimonopolní zákony 3) firmy zakládají svoji nadnárodní síť pro obcházení celních bariér a přizpůsobení se podmínkám na domácím trhu. Vyvíjely se ve 4 etapách: 1) multinacionální model – 1. polovina tohoto století. Decentralizovně, národně soběstačné. Poznávání a využívání lokálních příležitostí. Znalosti rozvíjené a zachycované uvnitř každé jednotky. Řízení geografické. 2) internacionální model – nákladní konkurenční zdroje centralizované, ostatní decentralizované. Adaptace a využívání konkurenčních výhod mateřské společnosti. Znalosti rozvíjené v centru a transformované do zahraničních jednotek. Řízení obchodní. 3) globální model, 4) transnacionální model. |
NájemPrávní vztah založený nájemní smlouvou, jíž se pronajímatel zavazuje přenechat nájemci dočasně věc, aby jí užíval, popřípadě z ní bral užitky, a nájemce se zavazuje za to platit nájemné. Český. občanský zákoník termín nájem neužívá, ale upravuje místo nájmu osobní užívání bytů, jiných obytných místností, místností nesloužících k bydlení, pozemků a dále smlouvu o přenechání bytu (jiné místnosti) v rodinném domku, přenechání části bytu (dříve podnájem), přenechání nemovitosti k dočasnému užívání, smlouvu o poskytnutí ubytovací služby. |
Nájemní skladSkladové plochy, které jsou pronajímány různým nájemcům. |
NákladNáklady- peněžní částky, které podnik účelně vynaložil na získání výnosů (ne škody, manka, krádeže). |
Náklady logistickéLogistické náklady jsou: náklady na řízení a systém, náklady na zásoby, náklady na skladování, náklady na dopravu a náklady na manipulaci. |