středa, 17. července 2024, 01.11
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
K

Kartel

Kartel je ve většině států zakázaná forma obchodní dohody mezi podnikatelskými subjekty zpravidla stejného výrobního odvětví, v níž se jedná o omezení či zákazu konkurečního boje mezi sebou. Základními formami jsou cenový, odbytový, výrobní a kondiční kartel. Cílem kartelu je vytvoření stavu, kdy nakupující nemá na výběr konkurenci, což vede k dominantnímu ovládnutí trhu a možnosti navyšovat cenu výrobku/služby.
Nad dodržovaním zákona v Česku bdí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Kartelové dohody

Dohody mezi firmy, které spolu uzavřely smlouvu, maximalizující společný zisk, který je následně na základě různých kriterií mezi ně rozdělován. Kartelové dohody jsou většinou zákonodárnými normami zakázány, jsou uzavírány tajně.

Katalog

Knihovnictví seznam vymezeného souboru hmotných předmětů, uspořádaných podle předem stanovených zásad. Katalog je primární dokument. Knihovní katalogy patří mezi sekundární dokumenty, je seznamem všech dokumentů zařazených v knihovním fondu (knih, časopisů, novin, hudebnin apod.). Podle způsobu zpracování se rozeznávají katalogy jmenné (záznamy jsou řazeny abecedně podle jmen autorů, názvu díla nebo vydavatele), věcné (záznamy jsou uspořádány podle obsahu díla) a dělí se dále na systematické (záznamy jsou označeny znaky a symboly podle vědního oboru, ke kterému náleží dokument svým obsahem, a uspořádány na základě předem stanoveného klasifikačního schématu – třídníku – např. desetinného třídění) a předmětové (záznamy jsou uspořádány abecedně podle předmětových hesel, vyjadřujících konkrétní tematiku dokumentu). Širší rozsah má souborný katalog, obsahující záznamy dokumentů uchovávaných ve více knihovnách nebo na informačních pracovištích téhož místa, kraje, země, více zemí nebo určité oborové či druhové specializace. Podle formy se dělí na katalogy lístkové, svazkové a elektronické (OPAC).

Kategorie

Kategorie je samostatná, jednoznačně definovaná a řiditelná skupina výrobků nebo služeb, které zákazníci vnímají jako vzájemně příbůzné a/nebo vzájemně nahraditelné (substituty) při dosažení stejného užitku z jejich spotřeby. Kategorie se dále vnitřně člení na subkategorie, segmenty, subsegmenty a výrobce/značky, přičemž toto členění reflektuje rozhodovací strom nakupujícího při realizaci nákupu. Struktura kategorie je determinována potřebami zákazníka.

Kategorie ubytovacího zařízení

Do kategorií ubytovacích zařízení patří hotel, hotel garni, motel, bolet, penzion, turistická ubytovna, chatová osada, kemp. Zařízení určuje Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj
č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.

Kauce

Zajištění již existujícího nebo budoucího závazku různého druhu složením částky peněz ap. Povinnost dát kauci je stanovena buď zákonem, nebo smlouvou.

Kavárna

Kavárna se zřizuje téměř výlučně v centrech velkých měst a v lázeňských místech, zejména jako součást velkých hotelů. Funkci kavárny může plnit také hotelová hala.
Umístění, kapacita míst u stolů a provozně dispoziční řešení vytváří podmínky pro užší specializaci: kavárna koncertní, taneční, kavárna s možností různých her, videokavárna, kino-kavárna, kombinované kavárny: kavárna-cukrárna atd., kavárna nabízí především teplé a studené nápoje, cukrářské výrobky a teplá a studená jídla. K dispozici je zejména široký výběr denního i periodického tisku.

Kemp

Je ubytovací zařízení pro přechodné ubytování ve vlastním zařízení hostů (stan, obytný přívěs, obytný automobil, maringotka apod.) nebo v ubytovacích objektech provozovatele (chaty, stany, obytné přívěsy, mobilní buňky, maringotky apod.) nebo jejich samostatně pronajímaných částech. Kempy jsou zařazovány do čtyř tříd, které se označují hvězdičkami *, **, ***, ****.¨

Kempy a chatové osady ČR – Živnostenské společenstvo

Ručí za kategorii kempy a chatové osady.

Kitting

finální montáž výrobku na základě objednávky zákazníka.

Klamavá reklama

Spočívá v šíření údajů tj. sdělení:
- mluveným nebo psaným slovem,
- tiskem,
- vyobrazením,
- fotografií,
- rozhlasem,
- televizí,
- či i jiným sdělovacím prostředkem o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch.

Klamavé označování zboží a služeb

Je každé označení, které je způsobilé vyvolat v hospodářském styku mylnou domněnku, že jím označené zboží nebo služby pocházejí z určitého státu, oblasti, místa nebo od určitého výrobce, anebo že vykazují zvláštní charakteristické znaky nebo zvláštní jakost.
Nerozhodné je, zda označení bylo uvedeno bezprostředně na zboží, obalech, obchodních písemnostech apod.
Rovněž je nerozhodné, zda ke klamavému označení došlo přímo, či nepřímo a jakým prostředkem se tak stalo.

Klasifikace pohledávek-

Klasifikace pohledávek znamená, že banky začaly třídit, evidovat svoje pohledávky vůči klientům podle doby jejího nesplácení. Zároveň banky měly povinnost k jednotlivým typům klasifikovaných pohledávek vytvářet opravné položky.

Klasifikace ubytovacích zařízení

Podle mezinárodního členění se ubytovací zařízení rozdělují do tříd:
* Tourist, ** Ekonomy, *** Standard,
**** First Clase, ***** Luxury
Klub českých turistů ručí za kategorii turistické ubytovny.

Klasifikovaná pohledávka

Evidovaná a roztříděná pohledávka za klienty nebo odběrateli z hlediska schopnosti dlužníka splatit svůj závazek vůči věřiteli. Pohledávky se dělí – klasifikují podle míry rizika jejich splacení na standardní pohledávky, u kterých není pochybnost, že by pohledávka byla splacena do 30 dnů po jejich splatnosti, sledované pohledávky, u kterých je splacení pravděpodobné do 90 dnů po jejich splatnosti, nestandardní pohledávky, kdy s ohledem na finanční situaci dlužníka je její splacení nejisté a splátka možná proběhne do 180 dnů po její splatnosti, pochybné pohledávky, u kterých s ohledem na finanční situaci dlužníka je úplné splacení nepravděpodobné a jejich splátka možná proběhne do 360 dnů po její splatnosti a ztrátové pohledávky, kdy s ohledem na finanční situaci dlužníka je splacení pohledávky nemožné.

Koeficient Spearmanův

Jednoduchý koeficient pořadové korelace.

Koeficient variační

Relativní míra variace, poměr směrodatné odchylky k aritmetickému průměru.

Kokpit dodavatelského řetězce

Dispečerské řízení realizace řetězců a řešení výjimečných stavů.

Kolek

Razidlem vyražená značka zaručující kvalitu a obsah nebo označující místo původu, tvůrce či dílnu; též užívána k tlačení ornamentální výzdoby (terra sigillata).
Úřední, státem vydaná známka, kterou se platí určené poplatky za provedení určitých úkonů.

Koliba

Zřizují se zejména v horských oblastech a v blízkosti středisek cestovního ruchu a na hlavních silničních trasách. Liší se typickým interiérem, sortimentem připravovaných jídel a nápojů, způsobem jejich úpravy, způsobem obsluhy i používanými servírovacími pomůckami.