středa, 17. července 2024, 01.10
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
I
Inteligentní regálInteligentní regál signalizuje odběr jednotky zboží (spotřebitelského balení) z regálu, dává informaci o rychlosti odbytu zboží, umožňuje rychle reagovat (objednat, resp. doplňovat zboží) a zajistit tak dostatečnou nabídku. |
Intermodální přepravaJe druh kombinované dopravy využívající více dopravních oborů při přepravě nákladu. Větší část přepravy je prováděna po železnici či po vodě. |
InternacionalizacePředstavuje internacionalizaci sortimentů zboží i zájmů, vkusu a chuti zákazníků z různých států jako důsledek cestování obyvatelstva, působení televize a dalších sdělovacích prostředků. To mezinárodní sjednocování zájmů umožňuje rozšiřování činnosti maloobchodních organizací do zahraniční (vyvolané omezenými možnostmi na domácím trhu - nejedná se o klasický zahraniční obchod (export a import), ale o vývoz maloobchodních činností, o zřizování vlastních provozních jednotek v zahraničí. |
Internacionalizace maloobchoduVe světě postupné stávání se společným trhem v oblasti maloobchodního podnikání. |
Internetový obchodInternetové obchodování je proces, kterým prochází zákazník, jenž nakupuje zboží nebo služby na internetu. Internetový obchod, neboli e-shop je alternativou kamenného obchodu nebo nákupního centra. Internetové nakupování oblíbené především díky své rychlosti a pohodlnosti. |
Internetový prodejNabídka prodejního zboží prostřednictvím internetu – počítačové sítě a následná koupě bez možnosti osobní prohlídky zboží, kdy zboží je doručováno prostřednictvím, pošty nebo kurýrní služno. Na takto zakoupené zboží se vztahují stejné záruky jako při klasické koupi a prodeji v jakém – koliv jiném obchodě. Výhodami internetového obchodu je minimalizace nákladů na prostor, personál, na provoz a dalších nákladů spojených s prodejem. |
Internetový prodej vozůProdej vozů z autopůjčovny, leasingu a vykoupených vozů prostřednictvím internetových stránek společnosti. |
Interní komunikaceKomunikace dovnitř firmy, především od vedení firmy k zaměstnancům; součástí interní komunikace však je i komunikace směrem k vybraným cílovým skupinám uvnitř společnosti, např. odborové organizaci, širšímu managementu, členům statutárních orgánů, akcionářům apod.; v některých oblastech nástroje interní komunikace hraničí s nástroji HRM (human resources managament) a s prvky investor relations; mezi nástroje interní komunikace patří různá firemní periodika, intranet, informační tabule apod. |
Intuitivní cenová tvorbaNevědecký přístup v cenové tvorbě, založený pouze na intuici řídících pracovníků. |
InventarizaceOvěřování ke dni účetní závěrky skutečného stavu majetku a porovnávají ho se stavem účetním. |
Inventarizační komiseZajišťuje inventarizaci, její členy jmenuje ředitel podniku; ve větších jednotkách se zřizuje hlavní inventarizační komise pro řízení a provedení inventarizace a dílčí inventarizační komise pro určité skupiny majetku a závazků; dílčí komise má minimálně 2 členy účetní jednotka si sama sestavuje vnitřní směrnice pro inventarizaci, která upravuje práci inventarizačních komisí. |
Inventarizační rozdílyManko, přebytek a žádoucí stav – nastává tehdy, pokud stav skutečný odpovídá stvu účetnímu. |
InventuraZjištění skutečného stavu peněžních prostředků, pohledávek a zásob z hlediska majetku a skutečného stavu úvěrů a závazků. |
Inventurní seznamZapisují se do něj údaje zjištěné fyzickou inventurou; majetek se uvádí ve hmotných jednotkách a v peněžním vyjádření; podepisují ho osoby, které inventuru prováděly; uschovává se po dobu pěti let po roce, kterého se týkají. |
InvesticeZpůsob rozvoje obchodních organizací. |
Investiční fondPrávnická osoba s formou akciové společnosti, která shromažďuje soubor cenných papírů nebo i nemovitostí, uměleckých sbírek… . Smysl založení investičního fondu spočívá ve snížení rizika podnikání při umisťování kapitálu. Některé investiční fondy se orientují na nákup cenných papírů z celé řady odvětví, jiná jen na některá vybraná odvětví nebo země. |
Investiční pobídkyMotivace států, které lákají zahraniční investory, mohou být v podobě daňových úlev, různých zvýhodnění související s počtem pracovníků, zajištění infrastruktury, zajištění kvalifikovaných pracovních sil, v poslední době je velký trend takzvaných průmyslových zón, které jsou vystavovány za vládní výdaje. |
InvestorOrgán nebo organizace zabezpečující plán, přípravu a realizaci určité akce investiční výstavby a zodpovídající za hospodárné a efektivní využití investičních prostředků. |
IRBDInternational Bank for Reconstruction and Development - Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj. |
ITCInternational Trade Centre - Mezinárodní obchodní centrum. |