středa, 17. července 2024, 00.48
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
I
Indikátory sociálního stavu socioekonomickéIndikátory, které měří chování zaměstnanců. |
Indisponibilní zásobaNedostatečná zásoba. |
Individuální zákazníciJednotlivci nebo rodiny, které samy rozhodují o využívání služeb. |
Individuelní ubytovací zařízeníMezi individuální ubytování se zařazují pronajímané pokoje, byty, chaty, chalupy a ubytování na rodinných farmách sloužících agroturistice. |
IndosamentRubopis, kterým se převádí právo inkasovat směnku na banku. |
Indosament (rubopis)„Za mě na řad firmy XZ“, převod směnky na nového majitele . |
IndosancePřevedení vlastnictví směnky rubopisem (žirem) na osobu třetí. |
IndosantOsoba, která směnku rubopisem převádí na osobu třetí. |
IndosatářOsoba, na níž se směnka rubopisem převádí. |
InflaceMakroekonomický jev, který je poruchou ekonomiky a projevuje se vzestupem cenové hladiny, tedy průměrné cenové úrovně. Inflace významně přispívá k ekonomické nestabilitě, zvyšuje míru nejistoty o vývoji ekonomických veličin a snižuje kupní sílu peněz. Vývoj inflace (změnu cenové hladiny) vyjadřujeme různými druhy cenových indexů (například index spotřebních cen - CPI, implicitní cenový deflátor – IPD aj.). Běžně publikovaným údajem o vývoji inflace je tzv. míra inflace (r). Tento ekonomický indikátor lze vypočítat na základě tempa růstu cenové hladiny: r = ((Pt – Pt-1) / Pt-1) x 100 (v %), kde Pt označuje cenovou hladinu v čase t a Pt-1 cenovou hladinu v předcházejícím období. Podle projevů rozlišujeme inflaci otevřenou (skutečně dochází k vzestupu cenové hladiny), potlačenou (vzestup cenové hladiny je potlačen například administrativním opatřením) a skrytou (inflace existuje, ale není zachycena zvoleným nástrojem měření). Inflace se dále rozlišuje podle kvantitativního rozměru, a to na mírnou inflaci (vzestup cenové hladiny doprovázen růstem výkonu ekonomiky, jednotky procent), pádivou inflaci (desítky i několik set procent, projevují se závažné deformace) a hyperinflaci (stovky až tisíce procent, peníze přestávají plnit svou funkci). Cenová stabilita bývá prioritním cílem hospodářské politiky státu. |
Informační infrastruktura, globálníVytváří ji Internet a jeho technické, softwarové a datové zdroje a celý komplex s nimi spojených služeb. |
Informační společnostCharakterizuje současnou dobu a postupně formuje prostředí, které každý ekonomický subjekt musí respektovat. Pro novou ekonomiku se staly ústředními pojmy „informační dálnice, Internet a další“, a to jako představitelé nejen globální informační infrastruktury, ale i jako zdroj nejvýznamnějších společenských změn. |
Inkasní příkazPříkaz, který dáváte jako majitel bankovního účtu bance, aby umožnila jiné, předem určené osobě, pravidelně čerpat určitou peněžní částku právě z tohoto účtu. Tohoto platebního nástroje se využívá u pravidelných, neustále se opakujících plateb, např. telefonních poplatků atd. |
InkasotarifSazebník, podle kterého účtují banky poplatky za provedení inkasa směnek. |
InsolventnostPlatební neschopnost dlužníka zaplatit splatné, resp. vymáhané závazky. Nemusí být projevem předlužení, ale následkem časového nesouladu mezi příjmy a výdaji podniku, nebo obtíží v inkasu pohledávek. Insolventnost vzniká i u některých států v mezinárodních ekonomických vztazích, zejména v případě rozvojových zemí. |
Institucionální reklamaReklamní sdělení, které slouží k propagaci filosofie nebo goodwillu organizace nebo oboru. |
IntegraceProces sjednocení prvků a činností v nový celostní systém se specifickými cíli. Opak dezintegrace, rozkladu, rozpadu celků. |
Integrace systémováPostihuje úrovně integrace vertikálně – od integrace koncepcí a vizí vedení o rozvoji podniku a v rámci toho jeho informačního systému až po integraci jednotlivých technologických komponent. Na jejích dílčích úrovních se řeší integrace jednotlivých komponent IS/IT, resp. součástí řízení podniku. V tomto případě jde o integraci horizontální. |
Integrovaná logistikaPoslední vývojová fáze podnikové logistiky, v níž jsou dílčí logistické řetězce v zásobování, ve výrobě a v distribuci integrovány do jednoho celistvého řetězce a logistika se stává spolutvůrcem podnikové strategie. |
Integrované marketingové komunikacekomplex všech forem marketingové komunikace, jež firma provozuje; zahrnuje jak komunikaci komerčního rázu (reklamu, PR, investor relations, sales promotion atd.), tak formy komunikace nekomerční (některé nástroje PR, IR aj.); zjednodušeně lze IMC označit za souhrn veškeré komunikace, na niž jsou vynakládány prostředky marketingového rozpočtu (v praxi to však závisí na konkrétním vnitřním uspořádání firmy); koncept integrovaných marketingových komunikací vychází z teorie, že jednotlivé formy komunikace nemají působit odděleně a na sobě nezávisle, ale mají být maximálně propojeny v zájmu využití veškerých synergií a úspory prostředků. |