úterý, 16. července 2024, 22.35
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
G
GlobalizaceGlobalizace je termín používaný k popisu změn ve společnosti a ve světové ekonomice, které jsou důsledkem dramatického vzrůstu mezinárodního obchodu a sbližování kultur. |
GNSGroup of Negotiations on Services - Skupina pro jednání o službách. |
GondolasVysoká vertikální výstavka zboží, která umožňuje spotřebiteli zhlédnout maximální množství zboží; stimuluje impulzivní nákup. |
Government relationsSpecifická disciplina v rámci public relations zaměřená na udržování vztahů s představiteli státních správních a samosprávních orgánů, zákonodárci apod.; některé prvky government relations hraničí s nástroji lobbyingu. |
Graf síťovýPři plánování MSA musíme vyjít z dokonalého poznání logických i technických závislostí v procesech, které pak do síťového grafu přenášíme. |
Gravitace obchodníKoupěschopná poptávka z menších sídelních útvarů je přitahována do větších sídel s překvapující přesností. |
Gril barPlní funkci stravovací, doplňkového stravování, občerstvení a společenskou. Uspokojuje poptávku především po stravování, teplá jídla se připravují většinou na grilu přímo před hosty (grilované masa, drůbež), nabídka jídel je doplněna o předkrmy a nápoje. |
GroupwareProgramové vybavení, které umožňuje dvěma a více lidem navzájem komunikovat, kooperovat na společném díle a koordinovat své aktivity. |
GSPGeneralized System of preference - Generální systém preferencí. |
H
Halový skladJednopodlažní sklad s výškou 5-6 m. |
HarmonizaceSlaďování, například harmonizace právního systému s EU znamená, že se naše právo přibližuje právu EU. |
Hedžový fond (hedge fund)Investiční fond určený pro bohaté fyzické osoby či institucionální investory s minimální investicí 1mil. USD. Tyto fondy se angažují ve zvláštních investičních strategiích, které bývají obvykle velice rizikové. Vysoká rizikovost je v rozporu s termínem „hedžový fond“. Často mají velký pákový mechanismus (leverage) prostřednictvím výpůjček. Někdy přijímají opačné strategie vzhledem k tendencím na trhu. Zvláště aktivní byly během krize Evropského mechanismu měnových kurzů (European exchange rate machnism) v září 1992, kdy krátce prodávaly určité měny v očekávání jejich devalvací. Hedžové fondy někdy vedou trh, a proto se jejich spekulace mohou vyplatit. Jedná se o „sebenaplňující se věštby“ (self-fulfilling prophecy). Skutečnost, že jsou obvykle organizovány tak, aby se vyhnuli zákonům o cenných papírech, vede k diskusím o jejich regulaci. V USA se obvykle jedná o tzv. partnerství s ručením omezeným (limited partnership) se 100 a méně partnery či se jedná o tzv. off-shore funds s neamerickými investory. |
Heterogenní konkurenceMůže mít podobu monopolu, oligopolu, či monopolistické konkurence. |
Hladina maximální zásoby zbožíZásoba maximální = běžná + pojistná + technologická. |
Hloubka sortimentuPočet druhů zboží v jednotlivých sortimentních skupinách, je tvořena druhy zboží, které uspokojují stejnou potřebu, ale liší se svými užitnými vlastnostmi případně cenou. |
Hluboký sortimentHloubka znamená počet variant jednoho druhu zboží. Např. rohlíky – hloubku pak znamenají např. celozrnné, pšeničné, černé, sezamové atd. |
Hmotná odpovědnostDruh pracovníkovy odpovědnosti za škodu, kterou způsobil zaměstnavateli. Vzniká pouze tehdy, byla-li s pracovníkem uzavřená písemná dohoda o hmotné odpovědnosti. Pracovník odpovídá za svěřené hodnoty (hotovost, zboží ap.). |
HO.RE.KA ČRSdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu. |
Hodnocení podle cílůJeden z možných výstupů hodnocení spolupracovníků je návrh na povýšení v pracovní funkci. Je to závislé na mnoha situačních faktorech. |
Hodnocení pracovníkůHodnocení praconíků je významným nástrojem řízení lidských zdrojů. Slouží zejména k motivaci pracovníka, řízení kariéry pracovníka, identifikaci potřeb vzdělávání pracovníka, podklad pro jeho odměňování. Hodnocení bylo mělo probíhat pravidelně a mělo by se zaměřovat na všechny pracovníky. Odlišné podle pracovního místa budou kritéria hodnocení a zvolené metody hodnocení. Obecně lze hodnotit: výkon pracovníka (kvalita i kvantita), chování pracovníka během pracovního procesu a osobnostní charakteristiky pracovníka. |