úterý, 16. července 2024, 19.29
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
F

Finanční zdraví

Je tedy možné předpovídat výskyt krizových stavů firem a efektivně formulovat postupy k jejich překonání, popř. ke zmírnění dopadu krizových stavů.

Firemní grafický styl

Jednotný způsob vizuální prezentace společnosti, uplatňovaný ve všech formách vnější i vnitřní komunikace; firemní grafický styl je součástí širšího systému firemního stylu, do nějž spadá např. jazykový styl apod.; firemní styl je kodifikován manuálem firemního grafického stylu (grafický manuál), jehož standardními součástmi jsou definice loga, logotypu a jejich aplikace (tzv. logomanuál), sada firemních barev a písem a vzory typických firemních písemností (merkantilie), propagačních tiskovin (letáky, brožury ad.), inzerce i prostorových aplikací (označení budov, dárkové předměty apod.)

Firemní komunikace

Komplex všech forem chování, jimiž firma o sobě něco sděluje a komunikuje tak s okolním prostředím (do něho se v praxi zahrnuje také prostředí vnitřní – tj. zaměstnanci, akcionáři, orgány společnosti apod.); jednotná firemní komunikace je vnějším projevem firemní identity (corporate identity) a základním zdrojem firemního image, které je ovlivňováno jednak aktivní komunikací společnosti směrem k veřejnosti, jednak komunikací pasivní tvořenou např. chováním na trhu, reakcemi na podněty médií a veřejnosti apod.; pro sjednocení firemní komunikace bývá kodifikován tzv. firemní styl, zahrnující především definici firemního grafického stylu, ale i definici stylu jazykového, stylu odívání apod.; pro profesionální firemní komunikaci je vhodné spolupracovat se specializovanými společnostmi zaměřujícími se na jednotlivé typy komunikace (komerční komunikace, interní komunikace apod.)

Firemní kultura

Souhrn představ, přístupů a hodnot ve firmě všeobecně sdílených a relativně dlouho udržovaných, tzn. dlouhodobé i aktuální klima v podniku, úroveň managementu, vztahy v podniku, hodnotové a motivační stupnice, firemní obyčeje, rituály a ceremoniály, slovní hříčky, historky, apod., ale i pomluvy a šeptanda.

Firma filiálková

Zaměřují se na supermarkety, hypermarkety a specializovaný nepotravinářský sortiment. Korporace s jednotným řízením.

Firma, filozofie

Jasný a eticky podložený smysl firmy. Je motivačním nástrojem pro jednání a vzorec chování členů firmy, který určuje rámec pro formulaci strategických cílů, vytváří vztah k zákazníkovi, k dodavatelům i věřitelům, vytváří postoj firmy vůči konkurenci, ale i ke spolupracovníkům firmy, poměr vlastníků k manažerům, vyjadřuje i jejich podíl na rozhodování a nesení rizik.

Firma, obchodní strategie

Záměrné, aktivní formulování cílů a výběr nástrojů jejich realizace a promyšlené, aktivní ovlivňování svého okolí.

Firma, poslání

Vymezuje předmět činnosti, hranice, ve kterých se pohybuje, zpravidla vymezuje okruh výrobků a služeb.

Firma, vize

Myšlenky, které předbíhají svoji dobu. Musí být motivační součástí podnikové filozofie, je její stěžejní myšlenkou, vymezuje orientaci, budoucí směr vývoje firmy.

Fixed assets = hmotná aktiva

Základní prostředky, zdroje, které firma bude používat v následujících letech, budovy, dopravní prostředky, stroje, zařízení atd.

Fixed pricing = fixní ceny,

Jsou stanoveny ceny zboží a všichni zákazníci platí stejnou cenu zboží.

Fixed rental lease = fixní nájem

Právní smlouva, která stanoví, že maloobchodník platí sjednanou cenu, a to za měsíc nebo rok.

Fixní směnka

Je směnka, jejíž splatnost je stanovena na jeden jediný, ze směnky přímo zřejmý, určitý den.

Fluktuace

Rozvázání pracovního poměru za účelem navázání jiného pracovního poměru.

Forexové obchody

Forexové obchody jsou obchody se zahraničními měnami, jejichž cílem není dodání zahraniční měny, ale spekulace na růst či pokles devizových kursů. Protože se obchody provádějí ve velkých objemech, jsou financovány z úvěru, který zákazníkovi poskytuje zahraniční obchodník s cenným papíry. Zákazník si u zahraničního obchodníka s cennými papíry otevře účet, ale prostředky na tomto účtu neslouží k obchodování, ale pouze jako záloha na vyrovnání kursových ztrát z operací (margin). Každý obchod se skládá ze dvou na sebe navazujících operací. Nejprve dojde k otevření pozice, kdy je proveden nákup/prodej měny. V závislosti na vývoji měnových kursů je pak v blíže nespecifikované bodě v budoucnosti proveden nákup/prodej opačné pozici (uzavření pozice) a dojde k výslednému započtení zisku, případné ztráty. Tyto obchody jsou značně rizikové.

Forfaiting

Zvláštní forma financování zahraničních obchodů bankovním úvěrem (odkupem dlouhodobých pohledávek). Vývozce při ní prodá své dlouhodobé pohledávky vůči zahraničnímu dovozci některé z bank, která mu vyplatí částku faktury po srážce diskontu a poplatků a přebírá plně riziko inkasa. Forfaitingové banky zpravidla požadují, aby šlo o vývozní pohledávku, za jejíž směnku se zaručí významná banka v zemi splatnosti.

Forma mzdy časová

Objem mzdy vymezený za určitou časovou jednotku.

Forma mzdy kombinovaná

Část mzdy prodavače tvoří pevná časová mzda, část mzdy je pohyblivá, vázaná na obrat.

Forma mzdy podílová

U nás nazývaná pohyblivá mzda. Určitá forma mzdy úkolové. Mzda je přímo vázána na realizovaný obrat prodavačem tak, že z každé cílené částky obratu dostává určitý podíl do mzdy.

Forma mzdy úkolová

Částka mzdy je vázána na určitý úkol, na určitou jednotku výkonu. S počtem odvedených jednotek výkonu roste mzda.