úterý, 16. července 2024, 20.22
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
E

EXS

Ex ship - z lodi ( včetně nákladů na nalodění ).

Externí komunikace

Veškerá komunikace, kterou firma vyvíjí navenek; v širším slova smyslu do ní spadá jak komunikace komerční (tedy umísťování komerčních sdělení v médiích za úplatu), tak komunikace přirozená (bezděčná), např. image firmy, firemní identita, kultura a styl aj.; v užším významu označujeme jako externí komunikaci souhrn všech forem marketingové komunikace, tedy nadlinkovou komunikaci (ATL, viz) a komunikaci podlinkovou (BTL, viz).

Extrapolace, modely

Modely jsou lineární, exponenciální, logistická funkce a Törnquistovy funkce. Modely jsou vyvinuty pro průběh poptávky u různých typů spotřebního zboží.

Extrinsic motivation = vnější motivace

Vlivy, které přicházejí z vnějšího prostředí jednotlivce.

EXW

Ex works - ze závodu.
F

Fads

Módní a jiné zboží s relativně krátkou životností, které neprochází všemi etapami běžného životního cyklu výrobku.

Fair practice laws = zákony o slušném zacházení

Zákony států (USA), které zakazují franchisorům ukončit nebo neobnovit smlouvu o franchisingu bez zdůvodnění.

Fair trade laws = zákony o poctivém obchodu

Kdysi umožňovaly výrobcům diktovat ceny, za které je možno prodávat jejich výrobky, nyní zakázáno v obchodě mezi státy USA.

Faktoring

Faktoring je metodou financování krátkodobých úvěrů poskytnutých při dodávkách zboží a služeb. Podstatou faktoringu je odkup krátkodobých pohledávek zpravidla bez postihu vůči původnímu věřiteli. Základem pro vztah je faktoringová smlouva, která stanoví práva a povinnosti obou stran. Cenou faktoringu je faktoringová provize (0,8–3 % z pohledávky), která je tvořena rizikovou složkou a náklady souvisejícími se zpracováním faktoringu.

Faktory ovlivňující podobu organizace

Tyto faktory lze rozčlenit na charakter vnějšího podnikatelského prostředí a vnitřní faktory firmy.

Faktura

Daňový doklad, dokument z něhož vyvstávají povinnosti k určitému plnění. Faktura vymezuje dva subjekty. Je to dodavatel, který fakturu vystavuje a jemuž vzniká pohledávka a na druhé straně je to odběratel jemuž vzniká závazek vůči dodavateli. Faktura bývá vystavena na zboží či služby.

Family life cykle = cyklus života rodiny

Koncepce, která zobecňuje jednotlivé etapy života typické americké rodiny

Fan pattern

Vějířovitý vzor, vertikálně nebo horizontálně uspořádaná výstavka zboží, která soustřeďuje pozornost zákazníků na hlavní nebo zvýrazněný druh zboží.

Fashions

Móda, styl nebo design, který akceptovala velké množství zákazníků a bude jej určitou dobu používat.

FCL

Full container load - plně naložený kontainer.

FIATA

International Federation of Forwarding Agents - Mezinárodní federace speditérů.

FIFO

Metoda „první dovnitř, první ven“, metoda stanovení nákladů na prodej zboží.

Filantropie firemní

Firemní filantropie – dárcovství a sponzoring je jednou z možností působení firem v sociální oblasti. Nejvíce podporované oblasti jsou volný čas, amatérský sport, humanitární a sociální oblast. Naopak mimo zájem firem stále stojí výzkum, lidská práva a veřejná politika.

Filiálka

Pobočka, odděleně umístěná organizační složka podniku, která nemá vlastní právní subjektivitu. Vykonává hospodářskou činnost na svěřeném úseku jménem podniku, zpravidla v uceleném rozsahu (na rozdíl od reprezentace), nejčastěji jako pobočný závod.

Finanční leasing

Základním typem je finanční leasing, kdy financovaný předmět je po celou dobu majetkem financující (leasingové) společnosti a teprve na konci leasingu přechází vlastnictví na zákazníka. Vlastnictví předmětu financování významně snižuje riziko leasingové společnosti. Ta má v případě nedobytnosti pohledávky v ruce silný nástroj, umožňující využít §185 trestního zákoníku o „neoprávněném užívání cizí věci“. Riziko odcizení nebo zničení při havárii je kryto (většinou povinným) pojištěním. Toto pojištění může mít nižší sazby než individuální pojištění, protože leasingová společnost může s pojišťovnou sjednat lepší sazby. Kromě pojištění předmětu je možné rovněž pojistit riziko nesplácení z důvodu ztráty pracovní schopnosti, ztráty zaměstnání apod. Naše zákony (o dani z příjmu, dani z přidané hodnoty) pojem „leasing“ přímo neobsahují, ale mluví o něm jako o „finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci“. Při dodržení minimální délky (leasingové) smlouvy je možné leasingové splátky započítat přímo do daňově uznatelných nákladů, délka smlouvy je přitom většinou kratší než doba odepisování předmětu při jeho vlastnictví.