úterý, 16. července 2024, 19.38
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
P
Pull principUspořádání materiálového toku mezi dvěma články logistického řetězce, kde předcházející článek odesílá dávku materiálu až v okamžiku, kdy odebírající článek avizuje svoji připravenost ji zpracovat (uskladnit, zabalit, naložit, apod.). Opakem je Push princip, kdy předchozí článek odesílá bez zřetele na aktuální stav odebírajícího článku. |
Pultový prodejProdej zboží přes prodejní pult. |
Purchase creditSpotřebitelský úvěr; zákazník kupuje zboží na úvěr, tj. v okamžiku nákupu nezaplatí plnou dlužnou částku, úrok z dlužné částky může, ale nemusí být účtován. |
Q
Quantity discountMnožstevní sleva, nabízí se zákazníků, kteří nakupují značné množství zboží velká sleva, velká srážka. |
Quick Response (QR)Quick Response – metoda rychlé odezvy, je založena na tom, že informace o oběhu výrobku a stavu zásob jsou plynule předávány mezi jednotlivými členy distribučního řetězce. Dodavatelé a prodejny mohou s těmito informacemi lépe koordinovat svou činnost, zkrátit dobu obratu zásob a snížit tak objem takto vázaného kapitálu. |
R
RabatSleva velkoodběrateli |
Rack merchandisers (rack jobbers)„Obchodníci s regály“, velkoobchodníci poskytující omezené služby, kteří bezplatně dodávají maloobchodníkům regály nebo stojany, na kterých vystavují zboží, maloobchodníkovi účtují za prodané zboží velkoobchodní cenu. |
Ř
Řadové skladováníŘadové skladování palet představuje nejrozšířenější skladovací systém v současných moderních skladech. Jeho výhodou je přehlednost, možnost přístupu ke každé paletě, univerzální vhodnost pro různé druhy zboží. |
R
RatingJe hodnocení pravděpodobnosti, že hodnocený subjekt dostojí svým závazků, především ve formě plateb úroků a jistiny, vyplývajícím z emisí cenných papírů, půjček či přijatých depozit. Na základě standardních postupů a škál hodnocení jej provádí specializovaná ratingová agentura. |
Redukce fyzické redundanceZjednodušení logistického řetězce odstraněním těch jeho článků, které jsou nadbytečné, resp. které nepřispívají ke zhodnocovacímu procesu (k lepšímu uspokojení zákazníka) a pouze snižují pružnost a zvyšují náklady v logistickém řetězci. |
ReeskontDalší prodej eskontované směnky indosamentem. |
Referenční skupinySkupiny, s nimiž se zákazník ztotožňuje. |
RegálPodélný nábytek s otevřenými policemi, etažér. |
RegálnéPoplatek za umístění zboží (regálů) v obchodě na výhodném místě. |
Regálový velkoobchodPředmětem jsou zejména nepotraviny. Jde o dohodu mezi velkoobchodníkem a maloobchodníkem, že maloobchodník bude na riziko velkoobchodníka prodávat ve vymezené části prodejny v regálech sortiment, který velkoobchodník dodá, doplňuje a obměňuje. Výtěžek se dělí mezi velko a maloobchodníka. |
Regional shoping centreRegionální nákupní středisko, největší z plánovaných nákupních středisek; má zpravidla 30 až 100 akrů, sloužících 100 až 200 tisícům zákazníků; je zde mnoho malých obchodů a služeb; klíčovým obchodem je jeden nebo více obchodních domů. |
Regionální nákupní centrum (Regional Shopping Center)Regional shopping center je jedním z typů amerických nákupních center, vžil se pro něj český ekvivalent regionální nákupní centrum. Je charakterizováno velikostí provozní plochy v rozmezí 37 – 200 tis. m2. Jsou zde zastoupeny 1 až 2 obchodní domy nebo velké superstory a 56 – 150 specializovaných prodejních jednotek. Tato centra slouží v primárním okruhu nejméně pro 100 tis. obyvatel, kteří žijí v zóně dostupnosti 30 minut jízdy autem. Jsou zde zastoupena stravovací a zábavní střediska, služby všeho druhu, kulturní zařízení apod. |
Regionální trhTrh v daném regionu, například v Libereckém kraji. |
Reklama na autobusových zastávkáchReklama umisťovaná na zastávkách MHD, popř. jiných místech a objektech, které slouží k shromažďování a čekání na příjezd autobusů. |
ReklamaceReklamace, stížnost na kvalitu s žádostí o nápravu, popř. náhradu za vadu nebo za nekvalitní služby. |