úterý, 16. července 2024, 19.48
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
P

Příjem

Ekonomie a) příjem pracovní, hlavní zdroj získávání životních pro středků - vedle sociálních důchodů a bezplatného zajišťování potřeb obyvatelstva společností; b) příjem na osobu (na hlavu), poměr mezi příjmem rodiny a počtem osob v rodině. Rozhodujícím činitelem je obvykle počet nezletilých dětí a rozdíly v příjmu na hlavu, jež takto vznikají, jsou zpravidla větší než rozdíly v pracovním příjmu. c) příjem zboží, obchodní operace představující odběr zboží (převzetí zásilky od dodavatele či dopravce) a přejímku zboží.

Přijetí

Akceptace směnky cizí.

Příkaz k inkasu

Opak příkazu k úhradě. Tímto příkazem příjemce platby dá své bance pokyn, aby z účtu majitele účtu provedla platbu ve prospěch žadatele nebo –li výstavce inkasního příkazu. Majitel účtu musí dát samozřejmě souhlas bance tuto operaci provést.

Příkaz k úhradě

Je příkaz, kterým majitel účtu dává bance, u které má veden svůj bankovní účet, pokyn, aby z jeho účtu provedla platbu ve prospěch jiného subjektu.

Přímá daň

Daň, kterou platí přímo příjemce daně a výše daně je mu přímo vyměřena.

Přímé daně

- daň z příjmů FO a PO,
- daň z nemovitostí (ze staveb a z pozemku),
- daň z převodu nemovitosti.

Přímé investice

Investorovi umožňují aktivní účast na kontrole a řízení podniku ;kontrola 10 – 20% vlastnictví základního jmění podniku; jsou spojeny se setrvalým zájmem o podnik a vlivem na jeho management; PI jsou spojeny s předáváním technologií a know-how;

Přímé zahraniční investice (PZI):

Investorovi umožňují aktivní účast na kontrole a řízení podniku v zahraničí (kontrola 10 – 20% vlastnictví základního jmění podniku); dle MMF i OECD se za přímou investici vlastnictví považovány alespoň 10% akcií či hlasovacích práv; PZI jsou spojeny se setrvalým zájmem o zahraniční podnik a vlivem na jeho management; PZI jsou spojeny s předáváním technologií a know-how; lze rozlišovat investice akviziční (získání již existujících firem) a výstavby na zelené louce; PZI nevyvolávají fin. Otřesy, krize a jsou méně náchylné ke zvratům; PZI obsahují prvky volby – kam investovat a co přesunout do zahraničí.

Přímý marketing

Souhrnný název pro marketingovou komunikaci, charakterizovanou přímým kontaktem mezi zadavatelem a adresátem – buď spočívajícím v přímém, adresném oslovení (např. personifikovaný direct mail, aktivní telemarketing apod.), nebo ve vyvolání přímé reakce adresáta (např. odpovědní zásilka, odpovědní kupóny, teleshopping, neadresný mailing aj.); základním principem přímého marketingu je práce s databázemi klientů či potenciálních klientů, jejich třídění, systemizace a vytěžování (data mining) s cílem učinit nabídku co nejpřesněji vyhovující konkrétní skupině oslovených; přímý marketing je zdrojem customer relationship managementu (CRM).

Přímý marketing 2

Různé druhy zásilkového a dodávkového obchodu až do bytu zákazníků.

Přímý prodej

Jedná se o nejstarší a nejosobnější formu prodeje, která se praktikovala už v dávných dobách prostou směnou určitého zboží či služeb za jiné. Dnes ji provádějí uhlazení profesionálové vyzbrojeni počítači a multimediálními prezentacemi a připadá na ni značný objem obratu zboží.
Při přímém prodeji prodejce nakupuje zboží za velkoobchodní (či zvýhodněné) ceny a poté je nabízí přímo zákazníkovi-spotřebiteli.

Příprava zboží k prodeji

Příprava zboží k prodeji spočívá zejména v úpravě zboží, tj. porcování, vážení, vybalování, označování cenou, v doplňování zboží do výstavního zařízení na prodejní ploše.

Přípravny masa

Pracoviště kde se porcuje maso pro konečného spotřebitele.

Přirozená dělba trhu

Dělení trhu, které vzniká přirozenou cestou, samostatně a svévolně.

Přirozený úbytek zboží

Ztráty, které vznikají přirozeným úbytkem zboží (např. sesycháním, vypařováním, atd.)

Příruční sklad

Sklad rezervního zboží sloužící k okamžitému pokrytí prodejních požadavků zboží na prodejně, popř. ke krátkodobému uskladnění prodejního zboží na prodejně.

Privatizace

Deetatizace, odstátnění - převod státního majetku do vlastnictví fyzických a nestátních právnických osob (např formou prodeje, převodu, restitucí).

Prodej (předání) licence

Smluvní spojení mezi výrobcem, VO či podnikem služeb a nezávislými podnikateli; poskytovatel garantuje práva na používání a výlučného prodeje výrobku či služeb v určitém teritoriu.

Prodej potřeb pro kutily a zahrádkáře

Prodej produktů a služeb uspokojující potřeby domácích, popř. drobných řemeslníků a zahrádkářů.

Prodej přes ulici

Prodej různých výrobků přímo na ulici (suvenýry, párek v rohlíku, atd.)