úterý, 16. července 2024, 19.22
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
P
PřebytekSkutečný stav majetku je vyšší než uvádí stav účetní. |
Precisní směnkaJe směnka, jejíž splatnost je stanovena na jeden jediný, ze směnky přímo zřejmý, určitý den. |
Předmět činnosti maloobchoduJe ta část obchodního sortimentu označovaná jako spotřební zboží |
PředstavenstvoPředstavenstvo, kolektivní statutární orgán akciové společnosti nebo družstva, volený valnou hromadou nebo členskou schůzí. Současně řídí činnost právnické osoby a rozhoduje o všech jejích záležitostech, pokud nejsou zákonem nebo stanovami vyhrazeny valné hromadě nebo členské schůzi, popř. jinému orgánu. |
Předsunutý prodejZnamená prodávat své zboží na místech v těsné blízkosti přímo před vlastní provozovnou, uskutečňuje se zde prodej zboží stejného sortimentu, jako v uvedené provozovně. |
PředzahrádkyPřed provozovnou další prodejní plocha, kde je zajištěna obslužnost a bezpečnost zákazníka; zpravidla je používají restaurace, bary, apod. a to hlavně v letním období. |
Přejímka zbožíPřejímka zboží spočívá ve věcné kontrole údajů uvedených na dodacím listě, nebo na jiném průvodním dokladu a jejich porovnáním se skutečně dodanými druhy zboží, množstvím a vzhledové neporušenosti originálních obalů. |
Přepravní dokladyDoklady, které umožňují, aby byla zásilka odeslána nebo přijata. |
Přepravní řetězecPřepravní řetězec je samostatnou součástí logistického řetězce a zahrnuje posloupnost dopravních a souvisejících manipulačních a skladovacích operací. |
PrerekvizityJsou předměty, bez jejichž splnění nelze daný předmět zapsat. |
PresentationPrezentace, předvádění, hlavní část rozhovoru o prodeji, během které prodavač vyzdvihne vlastnosti zboží nebo služeb a uvádí důvody, které by měly přimět zákazníka ke koupi. |
Press foyerPravidelné setkání s novináři ve stanovený čas a na stanoveném místě; jde o často užívanou formu u státních exekutivních či zákonodárných orgánů, jejichž představitelé pravidelně po skončení jednání předstupují před novináře a informují o aktuálních závěrech či průběhu jednání; název se vžil rovněž pro označení prostor v předsálí jednacích síní, kde se mohou novináři neomezeně setkávat např. s poslanci či senátory a klást jim otázky mimo oficiální tiskové konference či briefingy; metodu lze využít také např. v rámci krizové komunikace firmy či instituce (dle rozsahu a charakteru krizové situace). |
Press tripJeden z nástrojů vztahů s médii (media relations) vhodný např. k představení výrobních závodů firmy, návštěvě odborného veletrhu apod.; spočívá v organizaci reportážní cesty pro skupinu novinářů specializujících se na dotčenou problematiku; náklady na cestu obvykle hradí hostitel, což je důvodem odmítání účasti ze strany médií, jejichž vnitřní etické normy kvalifikují přijetí daru jako ovlivňování redakční nezávislosti (problém zvláště u nákladnějších zahraničních cest lze řešit např. dělbou nákladů); press trip je typickým nástrojem media relations v oboru cestovního ruchu. |
Prestige pricingPrestižní cena, způsob tvorby cen, spočívající ve stanovení vysoké ceny, která osloví soby, dbající na své společenské postavení a zákazníky, hledající kvalitu. |
PretestyVýzkum (kvalitativní či kvantitativní) sloužící k předběžnému ověření účinku připravované komunikační (zpravidla reklamní) kampaně; častou metodou pretestů jsou skupinové rozhovory (focus groups), příp. jejich specifická forma – online panely; v rámci pretestů se obvykle ověřuje účinek několika variant kreativního řešení kampaně, prezentovaného ve zjednodušené formě (např. namísto televizního spotu je prezentován jen storybord či animatic). |
Prezentace tematickáTematická prezentace je prezentací různých druhů zboží společně pod jedním tématem, přičemž výběr tématu je velmi široký, od mezinárodních událostí (sportovní události) po sezónní události (začátek školního roku) či svátky. |
Prezentace zboží – horizontálníHorizontální prezentace zboží je vhodná pro menší prodejní jednotky, které nemají dostatek prostoru pro prezentaci většího množství zboží jednoho druhu (značky). Takové jednotky prezentují zboží v malých množstvích od jednoho druhu. |
Prezentace zboží – otevřenáOtevřená prezentace zboží předpokládá aktivní zapojení zákazníka, kdy zákazník má možnost si zboží vyzkoušet, prohlédnout, porovnat s jiným, zboží je zákazníkovi blíže, a prezentace tak zvyšuje sklon k nákupu. |
Prezentace zboží – vertikálníVertikální prezentace znamená, že zboží stejného druhu je co do hloubky výběru prezentováno ve výstavním zařízení v úrovních pod sebou, šíře nabídky je naopak zdůrazněna v horizontálním směru. Tento způsob upoutává pohled zákazníka na úrovně, kam se jinak upíná jen malá pozornost. Tato prezentace se využívá u větších prodejních jednotek s větší hloubkou sortimentu. |
Prezentace životního styluPrezentace životního stylu se používá pro prezentaci různých druhů zboží, jež je určeno segmentu zákazníků se shodnou charakteristikou životního stylu. |