úterý, 16. července 2024, 21.50
Stránky: Testovací server CDV
Kurz: Globální retailing v Evropě (GRE08)
Slovník: Slovník pojmů - vyhledávejte jednoduše a rychle pojmy z oblasti retailingu a obchodu
P
PizzerieNabízí pizzu, případně vaječná jídla a moučné speciality a nápoje. |
Placení zbožíPlacení zboží označuje fázi prodeje zboží v maloobchodních jednotkách, probíhá v různých variantách umístění a řešení, tj. inkaso přímo obsluhujícím prodavačem, pokladní (centrální inkaso), hotově či platební kartou, vhozením mince apod. |
Placení zboží 2Převedení požadované částky v požadované měně na prodávajícího a to jak hotovostně, tak bezhotovostním stykem. Placení zboží označuje fázi prodeje zboží v maloobchodních jednotkách, probíhá v různých variantách umístění a řešení, tj. inkaso přímo obsluhujícím prodavačem, pokladní (centrální inkaso), hotově či platební kartou, vhozením mince apod. |
PlanogramPlanogram je grafické znázornění optimalizace rozložení produktů v regálech. |
Platební kartaPlatební karty vydávají banky jako nástroj k bezhotovostní platbě – disponování prostředky na účtech fyzickým i právnickým osobám. Za vystavení se platí poplatky (nebo jsou již započteny). Za výběry hotovosti z bankomatu platí poplatky klient banky. Transakce klienta u obchodních partnerů banky jsou strhávány z částky, kterou nakonec obdrží obchodní partner. Součástí může být nadstandardní cestovní pojištění, bezplatné vstupy do letištních salónků, slevy a další služby. Největší asociace platebních karet jsou Diners club, Visa, MasterCard, American express, JCB ad. |
Platební neschopnostNebo-li insolvence. |
Platební podmínkyVýznamné náležitosti kupních a jiných smluv, podle nichž má být zaplacena cena výrobků, služeb, práv ap. Určují dobu placení (lhůta, ve které má dlužník zaplatit), místo placení, způsob platby (bankovní převod, směnka, šek, popřípadě zlato), měnu platby (zpravidla měna faktury). |
Platební příkazPlatební příkaz, příkaz k úhradě z účtu příkazce ve prospěch fakturujícího či k inkasu z účtu povinné osoby ve prospěch účtu příkazce. Rozlišuje se platební příkaz jednorázový, hromadný, trvalý. |
Plný podnikO plném podniku hovoříme, jestliže podnik vykonává všechny primární a sekundární procesy a jim odpovídající skupiny činností. |
Plný sortiment potravin (suchý sortiment)V obchodě jsou zastoupeny všechny druhy potravin (základní, ovoce, zelenina apod.) |
Plošný standardOdbytová plocha v m na 1 000 obyvatel (plošný standard ... |
PobočkaJde např. o prodejnu nějakého velkého řetězce nebo banky mají své pobočky. Je to prodejna s omezenými právy k provádění úkonů, nebo s omezeným sortimentem. |
Pobytová místnostJe místnost nebo prostor, která svou polohou, velikostí a stavebním uspořádáním splňuje požadavky k tomu, aby se v ní zdržovaly osoby (například kanceláře, dílny, ordinace, výukové prostory, pokoje ve zdravotnických zařízeních, hotelích a ubytovnách, halové prostory různého účelu, sály kin, divadel a kulturních zařízení, místnosti ve stavbách pro individuální rekreaci apod.). |
Počáteční kapitálKapitál, který je vložen do podnikání na počátku podnikatelské činnosti. |
Počet obrátek zásob (o)prodej/průměrná zásoba daného druhu zboží - ukazatel počtu obrátek vyjadřuje, kolikrát se v určitém časovém období obmění průměrná zásoba při dosažení stanoveného prodeje doba obratu zásob (d) průměrná zásoba zboží/obrat (prodej) za jeden den - ukazatel doby obratu zásob (obrátky) vyjadřuje, za kolik dnů se průměrná zásoba obrátí (obmění) při určité výši prodeje. |
Pochybná pohledávkaS ohledem na finanční situaci dlužníka je splacení pohledávky velice nepravděpodobné, splátka jistiny a úroků není více jak 360 dnů po splatnosti. |
Podíl na trhuvyjadřuje poměr našich produktů na trhu, například pokud budeme mít podíl na trhu 50% znamená to,že prodáváme v daném odvětví polovinu produktů. |
PodílníkMá podíl na zisku. |
Podlinkové komunikaceBelow-the-line (BTL); hovorové označení pro ty formy marketingové komunikace, jež jsou přesněji zacíleny na konkrétní cílovou skupinu, např. přímý marketing, reklama v místě prodeje (POS), sales promotion, sampling atd.; pojem pochází z účetnictví reklamních agentur, kde „linka“ oddělovala reklamu v masmédiích (tedy „nadlinkovou“), jež platila agentuře provizi, od ostatních forem, kde provize neexistovala (toto rozlišení ztratilo na významu oddělením mediálních agentur od reklamních). |
PodnájemSoučást nájemní smlouvy a spočíval v tom, že nájemce je oprávněn dát najatou věc do dalšího užívacího vztahu, tj. do podnájmu; v praxi se nejčastěji vyskytuje podnájem bytu. |